Kör en digital detox till nyår – 5 sätt som hjälper dig hålla ut

Breakit - Kör en digital detox till nyår – 5 sätt som hjälper dig hålla ut

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Reporter

Skapa mobilfria tidszoner och unna dig 30 mobilfria minuter varje morgon. Det är några av tipsen för att skapa nya och hälsosammare digitala vanor.

De smarta telefonerna är oftast det första vi kollar på morgonen och det sista vi kollar innan vi stänger ögonen på kvällen. Däremellan kanske du sms:ar när du kör bil, kollar Facebook minst en gång under middagen och låter pushnotiser konstant störa koncentrationen på jobbet.

En undersökning genomförd på uppdrag av konsultbolaget Deloitte visar att 72 procent av svenskarna har tillgång till en smartphone och en av fem tittar på den över femtio gånger per dag. Ungefär en tredjedel känner att de använder telefonen för mycket.

Sajten Lifehack.org har sammanställt ett antal tips som hjälper dig att minska ditt mobilanvändande. Varför inte testa under de stundande julhelgerna?

1. De första 30 minuterna av dagen

Den första halvtimmen av dagen bör vara ägnad åt att kliva ur sängen, fräscha till dig och ägna fem minuter åt att meditation och stretching samt förbereda en hälsosam frukost. Börja med att göra saker som skapar en positiv energi för resten av dagen.

2. Skapa mobilfria zoner

Det här tipset kan innefatta både hemmet och kontoret. Lifehack.org tipsar om att skapa en mobilfri tidszon på minst två timmar om dagen då det är förbjudet att titta på telefonen. Förslagsvis väljer du den tidpunkt då du är som mest produktiv. Andra sajter tipsar också om att skapa mobilfria zoner i hemmet, som exempelvis sovrummet.

3. Stäng av mobiltelefonen i bilen

Precis som när du kliver på flyget så borde det vara en rutin att stänga av mobiltelefonen - eller åtminstone sätta den på tyst läge - när du kör bil. Inget eller ingen kan vara på två ställen samtidigt så när dina ögon tittar på skärmen så har de helt enkelt ingen kontroll över vägen.

4. Skaffa riktiga klockor
Sluta att ha mobilen som väckarklocka, då finns ingen anledning att ha den bredvid dig. Det kan också vara smart att skaffa ett armbandsur för att inte varje gång behöva ta upp telefonen för att kolla vad klockan är.

5. Stäng av mobilen en timme innan du ska sova

Hur många känner inte igen sig i att fastna på Facebook eller något annan app, istället för att gå och sova? Det är inte värt att offra sömnen och vara en zombie nästa dag, så testa att stänga av mobiltelefonen en timme innan du går och lägger dig. På så sätt kommer du förhoppningsvis i säng i tid.

Läs fler artiklar
LÄS MER