Sök

Matsmart tar in 75 miljoner – D-Ax och Norrsken kliver in som investerare

Matsmart

Axel Johnsons vd Mia Brunell-Livfors samt Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson. Foto: TT samt pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Matjätten Axfoods ägare – och Klarna-grundarens Norrsken. Där har ni Matsmarts nya ägare.


Matsmarts affärsidé är att sälja mat på nätet som annars hade slängts. Det kan exempelvis handla om produkter där bäst-före-datum är nära att passera.

Nu går Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken, samt Axel Johnson-koncernens investeringsbolag D-Ax, in med 75 miljoner kronor i Matsmart.

”Att Norrsken investerar i Matsmart bekräftar vår affärsidé och inte minst vår vision: en värld utan matsvinn. Norrsken investerar i bolag med positiv påverkan på antingen människor eller miljö och har precis som vi förstått det orimliga i att helt perfekt mat slängs”, säger Matsmarts vd Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Enligt Breakits källor värderas Matsmart till mellan 300 och 400 miljoner kronor i affären.

För Norrsken, som vill bidra till att skapa en bättre värld genom sociala entreprenörer, är investeringen naturlig. Investeringen från Axel Johnson-koncernens D-Ax är däremot intressant ur ett annat perspektiv. Koncernen äger Axfood, med en omsättning på 43 miljarder kronor och kedjor som Willys och Hemköp. Det är lätt att tänka sig synergier, där Matsmart kan sälja mat som annars hade kasserats hos Axfoods butiker. 

"För Axel Johnson är det här en strategisk investering: det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna följa med Matsmart under lång tid framöver", säger Axel Johnsons vd Mia Brunell Livfors i ett pressmeddelande.

Matsmart grundades 2013 av Erik Söderström, Karl Andersson och Ulf Skagerström. Från sitt centrallager i Katrineholm levererar bolaget överskottsvaror med upp till 90 procents rabatt till hela Sverige. Omsättningen 2016 landade på 69 miljoner kronor, med ett resultat på minus 32 miljoner kronor. 

Pengarna från den nya investeringsrundan ska nu användas till att expandera till nya marknader, samt att växa affären på de befintliga marknaderna Sverige, Norge och Finland.

"Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader", säger Karl Andersson.

Sedan tidigare har bland andra Northzone, GP Bullhound, Edastra, Inbox Capital samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert gått in med sammanlagt 72 miljoner kronor i Matsmart.

Bolaget uppger att man nu har en "rullande omsättning" på 200 miljoner kronor.

Läs mer