Sök

HM-chefen Karl-Johan Persson stoppar in miljoner i Fidesmo

Fidesmo

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Nu är målet att revolutionera den svenska kollektivtrafiken.

För en månad sedan uppmärksammade vi det lilla svenska startup-bolaget Fidesmo som då fått in sina två första större kunder, bilpoolsbolaget Sunfleet och cykelgarageföretaget Thinktrain. Nu har Fidesmo också fått in riskkapital, rapporterar Dagens industri.

Och det är inte vilka ägare som helst som kliver in i bolaget. Största investerare är 41an Invest. Bakom det bolaget döljer sig ingen mindre än H&M-chefen Karl-Johan Persson som tillsammans med partnern Stefan Krook i detta bolag tidigare gjort en rad investeringar i svenska startups. Tidigare i veckan rapporterade vi om deras investering i logistikplattformen Budbee och 41an Invest är också storägare i e-handlaren Mathem samt det digitala brevlådebolaget Kivra.

Tillsammans med bland annat entreprenören Ola Lauritzson och Fidesmos nuvarande styrelseordförande Jan Bosch går de nu in med knappa 4 miljoner kronor i Fidesmo.

Bolaget har tagit fram en mjukvara som gör att ett enda plastkort kan användas till många olika saker. Med Fidesmos teknik skulle det till exempel vara möjligt att använda samma plastbit att gå på bussen med som att checka in på ett hotell. En bransch som grundarna Petter Arvidsson och Mattias Eld hoppas kunna förändra är kollektivtrafiken.

“Vårt mål är att teckna avtal med Stockholms lokaltrafik, SL, Östgötatrafiken, Jojo-kortet i Malmö och alla de andra”, säger Mattias Eld till DI.

För de kommunala aktörer som bedriver kollektivtrafik finns det enligt Mattias Eld stora pengar att spara:

“De slipper ju att distribuera egna kort! Dessutom behöver besökare inte handla nya kort när de besöker en ny stad, vilket ökar tillgängligheten”, säger han till DI.

Läs mer