Sök

38 miljarder borta – på en kvart

H&M

Karl-Johan Persson. Foto: TT

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Idag får H&M betala dyrt för att de var sena att hoppa på e-handelståget.

Karl-Johan Persson har en svettig fredag. Strax innan börsen öppnade levererade han en riktig kalldusch till aktiemarknaden – försäljningen, räknat i lokala valutor, minskade med 2 procent under klädjättens fjärde kvartal.

Förväntningarna från analytikerna var att försäljningen skulle öka med 5 procent. H&M-chefen Karl-Johan Perssons långsiktiga mål är att omsättningen ska växa med 10 till 15 procent, men det är bolaget alltså inte ens i närheten av nu. En riktig rysare, således.

Dessutom flaggar H&M för att en rad lågpresterande butiker ska stängas samtidigt som färre nya butiker kommer att öppnas.

Beskedet tolkas som ännu ett bevis att H&M sitter fast i en föråldrad struktur av fysiska butiker samtidigt som klädjätten kommit på efterkälken när det gäller e-handeln.

Domen från aktiemarknaden har så här långt varit stenhård. H&M-aktien rasade i den inledande handeln på fredagen och kursen var strax före 10.30 ner 15 procent. Bara under den inledande kvarten föll börsvärdet på H&M med över 38 miljarder kronor. Det kan jämföras med det totala börsvärdet för e-handlaren Boozt (4 miljarder), betaltjänstbolaget Qliro (2,7 miljarder) och sporthandlaren Sportamore (1 miljard) som uppgår till knappt 8 miljarder kronor.

I ett pressmeddelande skriver H&M:

"För att ännu snabbare kunna möta kundernas förändrade beteende accelereras bolagets pågående förändringsarbete. Detta omfattar bland annat att de fysiska och digitala butikerna integreras alltmer och att optimeringen av H&M-varumärkets butiksportfölj intensifieras med fler butiksstängningar samt färre öppningar som resultat”.

H&M skriver även att försäljningsutvecklingen i det fjärde kvartalet var "betydligt under" bolagets egna förväntningar.

"H&M:s försäljning online och försäljningen för övriga varumärken har varit fortsatt god. Däremot var det ett svagt kvartal för H&M-varumärkets fysiska butiker som påverkades negativt av en fortsatt utmanande marknad med minskad kundtrafik till följd av det skifte branschen genomgår. Därtill har det varit obalans i delar av H&M-varumärkets sortimentsammansättning", heter det.

I höstas rapporterade vi om att klädjätten visade minskat resultat under det tredje kvartalet. Det har tidigare uttryckts kritik mot H&M om att de inte hängt med i omställningen mot e-handel. I höstas riktade bland annat investmentbanken Danske Bank en hård känga mot e-handelsstrategin. 

I slutet av november gick ordförande Stefan Persson ut i Dagens industri och pratade om möjligheterna med handeln. 

”Vi är mer förberedda att klara av den nya digitaliserade världen än jag tror att vi har förklarat för aktiemarknaden. Jag ser inte den hotbild som målas upp – jag ser stora möjligheter", sa Stefan Persson då till tidningen.

Läs mer