Sök

Annonssamarbete med JANSSON & NORIN

Informera rätt när du säljer på nätet

Hanna Östlund, affärsjurist på Jansson & Norin. Foto: Unsplash/Jansson & Norin.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

När man säljer produkter och tjänster på nätet finns det en del krav om kundens rätt till information att ha i bakhuvudet. Hanna Östlund, affärsjurist på Jansson & Norin, går igenom några centrala saker som du som e-handlare bör ha koll på.

Det råder inga större tvivel om att e-handeln är på fortsatt stadig framfart och att allt fler företag – stora som små – satsar mer och mer på nätet. Om du har planer på att ge dig ut på nätet (eller redan är igång) så finns en del lagar och regler som du kan behöva följa. Det gäller inte minst regler om kundens rätt till information, särskilt om försäljningen riktar sig mot konsumenter (när jag pratar om kund nedan så menar jag en konsument).

Först och främst behöver du komma ihåg att dina kunder enkelt ska kunna få tag på dig. Därför måste du se till att dina företags- och kontaktuppgifter (såsom namn, adress, e-postadress och organisationsnummer) alltid framgår tydligt på din hemsida. Detta kan tyckas självklart men det är inte helt ovanligt att den typen av information saknas. Du behöver även lämna korrekt och fullständig information om produkterna eller tjänsterna som du säljer. Hur omfattande den informationen behöver vara beror på vilken produkt eller tjänst det är fråga om. Du ska (inte helt oväntat) givetvis se till att lämna korrekt information och du får inte utelämna viktig information.

Specificera fraktkostnaderna – eller stå för dem själv

Priset för produkten eller tjänsten ska tydligt anges i form av totalpris, som inkluderar skatter och avgifter. Om priset inte kan anges i förväg måste du istället ange hur priset beräknas. Glöm inte att specificera eventuella fraktkostnader om kunden ska betala dessa. Om du missar det får du nämligen stå för dem. Förslagsvis anges priset redan i anslutning till själva produkten medan exempelvis kostnader för frakt kan framgå av kundkorgen, där konsumenten kan överblicka sitt köp innan beställningen slutförs.

När kunden förhoppningsvis klickat sig fram så långt som till beställning, finns ett par informationspunkter som måste framgå när själva beställningen görs. Utöver den information som framgår ovan ska här leveransvillkor, betalningsvillkor, rätt till reklamation, ångerrätt, eventuell garanti och möjlighet till prövning av tvist utanför domstol framgå. Med det sistnämnda avses framförallt Allmänna reklamationsnämnden (ARN). I sammanhanget kan även nämnas att du även är skyldig att ha en länk till den så kallade ODR-plattformen (EU-kommissionens plattform för tvistlösning online).

Hur ska informationen ges då? Jo, på ett sätt så att informationen är klar och begriplig för kunden. Det är du som står risken för om informationen är skriven på ett sätt att kunden inte kan förstå den, till exempel om den är skriven på ett svårt och oklart sätt, eller på ett annat än det officiella språket i landet där försäljningen sker. Idag bör engelska i många fall kunna godtas som begripligt språk i Sverige, men beroende på kundkrets kan det finnas anledning att fundera över språkvalet en extra gång.

Det vanligaste sättet att lämna information är genom allmänna villkor, även om det är förvånansvärt få som faktiskt läser dessa. Det räcker däremot att kunden aktivt har godkänt villkoren för att kunden ska anses ha ”tagit del av dem”. Detta görs normalt genom länkar och klickrutor i samband med beställningen.

Otydlighet kan kosta dig tid och pengar

Det finns flera skäl till att säkerställa att du informerar rätt och riktigt. Till att börja med är en kund endast bunden av sin beställning om det tydligt framgått för kunden att produkten eller tjänsten kostar pengar, samt att kunden uttryckligen åtagit sig att betala det aktuella priset. En annan sak är att kunden, som bekant, har rätt att ångra sitt köp. Som huvudregel är ångerrätten två veckor, men om du inte informerar kunden om ångerrätten på att klart och tydligt sätt, gäller den istället ett helt år. Nära kopplat till ångerrätten är även frågan om returfrakten. Om du inte har tydliggjort att kunden själv ska stå för returfrakten, riskerar du att få öppna plånboken även för den kostnaden om kunden önskar utnyttja sin ångerrätt.

Ytterligare en sak som är bra att känna till är att oklarheter i dina allmänna villkor kommer att tolkas till kundens förmån, även om du själv egentligen hade en annan tanke när villkoren togs fram. Ett villkor som är särskild betungande eller som kan uppfattas som oväntat i sitt sammanhang blir inte gällande över huvud taget, om det inte klart framgår att konsumenten har godkänt just det avtalsvillkoret.

Sammanfattningsvis bör du alltså se till att vara noggrann i din kommunikation med dina kunder. Dubbelkolla därför så att informationen på din hemsida i stort och i dina allmänna villkor är tydlig och begriplig, både för dig och dina kunder. Undvik att gömma någon mindre fördelaktig information i det finstilta. Och glöm inte att detta inte bara handlar om att hålla sig inom lagens ramar, utan kanske framförallt om att hålla en professionell och förtroendeingivande standard – som i sin tur förhoppningsvis leder till en ökad försäljning.

Det här är en sponsrad artikel från Jansson & Norin – en juristbyrå som har specialiserat sig på affärsjuridik och startups. Vill du veta mer om byrån så kan du klicka dig vidare in på deras sajt här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer