Virtusize tog sin startup till Tokyo – och blev “big in Japan”

Breakit - Virtusize tog sin startup till Tokyo – och blev “big in Japan”

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

“Det är vår överlägset största marknad”, säger Andreas Olausson, som ansvarar för Japan-kontoret.

I stadsdelen Harajuku, ett av Tokyos hippare modekvarter, har den svenska startupen Virtusize sitt kontor. Det är litet, bara fyra personer jobbar här. Men det ska snart bli större, förklarar Andreas Olausson, som ansvarar för bolagets Japan-satsning.

“Vi har dubblat vår omsättning här för tredje året i rad, och vi hoppas kunna dubbla teamet här inom kort”, säger han till Breakit, utan att avslöja några hårda siffror.

Virtusize har utvecklat en tjänst som ska göra det lättare att e-handla kläder som faktiskt passar. Med hjälp av måttdata – mått på kläderna – jämför tjänsten storleken på dina favoritplagg med kläder som du funderar på att köpa.

Har du köpt en tröja via en e-handel som är ansluten till Virtusize kan du visuellt se hur storleken på plagget du planerar att köpa skiljer sig från dina tidigare köp.

“Produkten passar faktiskt väldigt bra för just Japan. Här finns det väldigt mycket produktinformation och måttdata hos alla e-handlare, vilket gör det väldigt lätt att implementera tjänsten. I västvärlden är man sämre på det”, säger Andreas Olausson.

Förra året fick det digitala provrummet Virtusize in den japanska e-handelsaktören BBF som investerare. Förutom kapital gav investeringen även tillgång till BBF:s nätverk av ett hundratal e-handelsbolag i Japan.

Idag har Virtusize, som tar en månadsavgift för sin tjänst, en stor del av Japans ledande modemärken på kundlistan. Delvis tack vare den nya delägaren.

“Vi har faktiskt inte tappat en enda kund i Japan sedan vi drog igång här”, säger Andreas Olausson.

Även i Sverige har Virtusize, som tidigt fick in Axel Johnson-koncernens riskkapitalgren D-Ax och familjen Qvibergs investmentbolag Öresund som investerare, kända kunder. Acne, Filippa K och Nudie är några av namnen som utmärker sig på kundlistan.

Men i övrigt har det gått tuffare på hemmamarknaden.

“Sverige är en väldigt liten marknad. I Japan har du däremot en jättelik, homogen marknad där alla pratar samma språk och har mycket pengar att handla för. Japan och Asien har mycket större förutsättningar”, säger han.

Och visst är det så. Den japanska e-handelsmarkanden är idag en av världens största, och även en av världens snabbast växande. Och klädköp är det vanligaste köpet, enligt International Trade Administration.

“Leveranserna är snabba här. Man får oftast produkterna dagen efter här i Tokyo.”

Nu ska ni växa här. Är det lätt att rekrytera i Japan?

“Nej, utbudet är begränsat. Det finns inte så många bra ingenjörer i Japan. Språket är ett stort problem, eftersom de inte talar engelska så hänger de inte riktigt med i utvecklingen. De bästa utvecklarna är personer som har flyttat till Japan.”

“Arbetsmoralen hos japaner är å andra sidan en dröm. Folk jobbar väldigt hårt här, kopiösa mängder."

Hur mycket Virtusize, som grundades 2011, omsätter och hur resultatet ser ut för 2017 vill Andreas Olausson inte avslöja. Men 2016 redovisade bolaget en omsättning på 7,2 miljoner kronor och ett minusresultat på 3,7 miljoner kronor.

Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.

Läs fler artiklar
LÄS MER