Sök

Annonssamarbete med Microsoft

Svensk startup-duo har revolutionerat podd-industrin

Måns Ulvesson och Karl Rosander på Acast.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

När Måns Ulvesson och Karl Rosander startade Acast var poddar ett fattigmans-alternativ till traditionell radio utan tydlig intäktsmodell. Tre år senare har deras teknik revolutionerat podd-branschen för både innehållsskaparna och annonsörer. Allt möjliggörs av en kraftfull molnlösning.

För poddfansen är Acast en smidig och snygg tjänst i mobilen där man kan lyssna på sina favoritpoddar och upptäcka nya talanger. För människorna bakom podden är det en fullservicetjänst där de kan kapitalisera på sin produkt med ett minimum av insats.

Plattformen erbjuder inte bara en distributionskanal där de kan hosta sitt innehåll, det ger dem också ett analysverktyg och tillgång till ett automatiserat säljnätverk. När en användare väljer att lyssna på en podd försöker systemet matcha användaren med en relevant annons och spottar ur sig en mp3-fil med en inklippt ljudannons.

Så kan molnet hjälpa dig få fart på dina affärer

"Annonsörer vet vem som lyssnar, vad de lyssnar på, var de är och när. Det ger dem en ovärderlig inblick i sina kampanjer", säger Johan Billgren som är Chief Technology Officer på Acast.

Det låter enkelt men bakom kulisserna, eller rättare sagt i molnet, händer oerhört mycket. Och väldigt snabbt.

"Varje enskild podcast kan ha upp till 600 unika kombinationer av smarta annonser. Eftersom vi strömmar 50 miljoner poddcastar i månaden behöver vi en oerhört skalbar molnplattform som kan hantera allt", förklarar Johan Billgren.

Ville spara tid

Lösningen står i stark kontrast till hur det gått till tidigare där poddskaparna själva läste upp namnen på sina sponsorer. Om de över huvud taget hade någon.

Acast visste redan från början att de inte ville lägga mer tid än nödvändigt på att koda den bakomliggande infrastrukturen och efter att ha jämfört med Amazon och Google föll deras val på Microsoft Azure. Initialt var det Azures stöd för open source och pay-for-use microsservice som vann över dem. Snabbheten och flexibiliteten var en annan.

"Varje månad har vi något som vi kallar Hack Days där våra medarbetare får bygga egna applikationer. Att utveckla på Azure är så snabbt att vi ofta kan få upp en demo på åtta timmar. Och vi vill så kan vi få ut den i produktion redan samma dag", säger Johan Billgren.   

Fått hjälp med att växa

Acast finns i Sverige, Storbritannien, USA och Australien och Acast har på bara tre år växt till att bli världens ledande poddplattform. Valet av molnplattform är en av anledningarna till att Acast kunnat växa så fort.

"När våra affärer väl kom i gång såg Microsoft att vi kunde bli en stor kund. Vi fick mycket hjälp från utvecklare i Sverige och har med hjälp av Microsoft kunnat växa ännu fortare", avslutar Johan Billgren. 

Tips: Så optimerar du din moln-business

Detta är en sponsrad artikel från Microsoft, ett multinationellt företag som är världens största aktör inom programvaruutveckling och tjänster. Azure är en omfattande uppsättning molntjänster som utvecklare och IT-experter använder för att skapa, distribuera och hantera program via vårt globala nätverk med datacenter. Kom igång med Azure här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits reportrar utan av vår kommersiella avdelning. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se. 

Läs mer