Sök

Varit igång ett fåtal timmar – värderas redan till 26 miljarder

AmazonJet.come-handel

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Amazon-utmanaren Jet har bara varit online i några timmar. Förväntningarna är skyhögt ställda och enligt Wall Street Journal så värderas marknadsplatsen nu till 3 miljarder dollar i en ny finansieringsrunda.

Medier världen över har målat upp nya Jet som ett potentiellt hot mot näthandelsjätten Amazon. På den nya marknadsplatsen kan du hitta allt från kläder och böcker till elektronik och sportutrustning.

Men till skillnad från Amazon, som är gratis att använda, kommer kunderna att få börja betala ett medlemskap på 49,99 dollar per år, efter en tre månaders testperiod. På så vis liknar modellen den amerikanska detaljhandelskedjan Cosco. 

För priset lovar Jet att erbjuda sina kunder varor som är 10-15 procent lägre än vad du kan hitta någon annanstans på nätet.

“Det handlar om att spara pengar. Det är en mycket större möjlighet än sajter som är fokuserade på bekvämlighet, som tvådagars-leverans", säger Marc Lore, grundare och vd, till Wall Street Journal.

2010 sålde Marc Lore sitt företag Quidsi, som bland annat drev sajten Diapers.com, till Amazon för 550 miljoner dollar. Investerare har velat trycka in miljoner i  hans nya projekt och redan innan lanseringen värderades Jet till 600 miljoner dollar motsvarande 5 miljarder kronor. Enligt Wall Street Journal håller företaget just nu på att ta in nytt riskkapital till en värdering på svindlande 3 miljarder dollar, vilket motsvarar cirka 26 miljarder kronor. 

Detta trots att sajten alltså enbart har varit igång ett fåtal timmar.

Jet kommer inte att tjäna några pengar på de varor som säljs på marknadsplatsen utan återförsäljarna får behålla hela kakan själva. Istället ska företaget få in pengar på medlemskapen.

När en kund köper en vara som inte finns på lager eller hos någon av Jets partners, så köper en Jet-anställd varan från en annan webbsida och får dem skeppade direkt till kunden.  

Nyligen listade sajten 12 varor för 275 dollar på sin webbsida och köpte dem i sin tur från andra återförsäljare. Resultatet blev att Jet betalade totalt 518 dollar, alltså nära dubbelt så mycket som kunderna betalade. 

Detta borde oroa företaget påpekar amerikanska affärssajter. Enligt Marc Lore var dock förlusten ovanligt stor eftersom varornas pris var relativt låga i förhållande till fraktavgifterna.

Läs mer