Sök

De vill lyfta kvinnliga kreatörer – över hela världen

Kreatörskvinnor

Lina Franzon och Johanna Johansson. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Grundarna bakom sajten Kreatörskvinnor, som lyfter kvinnliga kreatörer, satsar nu globalt.
”Vi vill skapa en plats där kvinnor får ta all plats", säger medgrundaren Lina Franzon.

Lina Franzon och Johanna Johansson, som båda arbetar inom reklambranschen, tröttnade på att höra ursäkter om att det inte finns kvinnliga kreatörer att anställa.

De bestämde sig för att slå hål på myten genom att starta sajten Kreatörskvinnor där personer kan söka efter kvinnor inom områden som exempelvis copywriting, utveckling och design.

Under det senaste året har närmare 700 kvinnor anslutit sig till registret.

Nu startar grundarna en kampanj på plattformen Kickstarter för att ta in 150.000 kronor för att utveckla en ny global sajt.

”Att reklambranschen är långt ifrån jämställd är inte bara ett svenskt problem, utan ett globalt. Därför är det också ett givet steg att utveckla vårt verktyg för att kunna lyfta kvinnliga kreatörer över hela världen, säger Johanna Johansson.

Målsättningen är att lansera sajten ad-women under nästa år och den kommer att vara öppen för kvinnor inom reklambranschen världen över.

Lina Franzon berättar att målsättningen är att skapa en plattform där kvinnliga talanger blir mer synliga och tillgängliga.

”Vi vill skapa en plats där kvinnor får ta all plats, där de kan hitta förebilder och som samtidigt kan användas av byråer och produktionsbolag vid nyanställning”, säger Lina Franzon.

Läs mer