Sök

Medvind för hälsoappen Lifesum – vässar strategin i USA

Lifesum

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Hälsoappen Lifesum har ökat sin omsättning och fortsätter att satsa.
"Vår strategi är att växa och att göra det i USA", säger vd:n Henrik Torstensson till Di Digital.

Lifesum har skapat en app som låter användarna logga kost och träning för att förbättra sin hälsa – och det tickar på för bolaget. 

I räkenskapsåret som avslutades i april i år omsatte bolaget 79 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 44 procent, uppger Di Digital. 

Tillväxten är dock lägre än perioden innan då den landade på 66 procent. Samtidigt redovisas en förlust på 31 miljoner kronor. 

Lifesums vd och medgrundare Henrik Torstensson förklarar att bolaget tar kostnader och investeringar för att växa med fokus på USA, som är Lifesums största marknad. 

”Så länge antalet medlemmar och försäljningen växer och produkten blir bättre är det vår plan att investera i den”‚ säger Henrik Torstensson till Di Digital. 

Enligt sajten har Lifesum tagit in 140 miljoner kronor i riskkapital och redovisade i april 20 miljoner registrerade användare. 

Under förra året tog Lifesum in närmare 85 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Nokia Growth Partners, Draper Esprit, Sparklabs Ventures samt mediejätten Bauer Media.

I höstas inledde Lifesume ett samarbete med Beteendelabbet för att öka kunskaperna inom mänskligt beteende. 

Läs mer