Sök

Widespace lanserar ny tjänst – riktar kritik mot medieföretagen

Widespace

Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Widespace lovar annonsörerna bättre synlighet i mobilen. Samtidigt riktar vd:n och grundaren Patrik Fagerlund en känga till Sveriges stora medieföretag: Deras appar håller inte måttet.

Annonsörer frågar sig i allt högre grad om deras kampanjer verkligen får genomslag online och om de verkligen ses av riktiga personer.

Mobilannonsföretaget Widespace säger sig ha svaret och lösningen på problemet – den nya tjänsten Brandview.

“Om man inte vet om annonsen har setts, varför ska man då ta betalt för den? Utifrån vår teknik garanterar vi att annonsen är i skärmen och att man tittar på den. De flesta andra säljer bara på en förmodan att den syns”, säger Patrik Fagerlund.

Han tar upp sin mobiltelefon ur fickan och klickar på en av sina mest välbesökta appar - Business Insider. När han scrollar sig en bit nedåt i nyhetsflödet fastnar våra ögon på totalt tre olika bannerannonser.

“Säg att jag bara läser de översta rubrikerna utan att bläddra nedåt så att jag ser annonserna. I den nuvarande världen har dessa redan laddats och räknats som visade. Men det är ju att lura köparen att ta betalt för något som inte syns."

Enligt Patrik Fagerlund så kan Brandview ge högre observationsgrad i 94 procent av fallen. Han pratar mycket om prediktiv analys, det vill säga att kunna förutse framtida händelser med hjälp av algoritmer.

“Man kan förklara det som att du köper en bok på Amazon och efteråt får du en massa förslag på andra böcker som kan passa dig. Det är teknologi som skapar de förslagen och den teknologin utvecklar vi extremt mycket”, säger Patrik Fagerlund.

En av de hetaste trenderna inom digital annonsering som han lyfter fram är programmatic, automatiserad handel. Det ger möjligheter för annonsören att skräddarsy sina kampanjer för att nå precis rätt målgrupp. Istället för det klassiska sättet att köpa annonser av en säljare på en särskild sajt kan du köpa annonser direkt via ett system.

“Det mesta kommer hanteras via datorer och den automatiseringen går snabbt, det är en stor trend. En annan stor trend är det vi försöker lösa med brandview som handlar om annonsens synlighet. Den tredje trenden är rörlig bild i annonser”, säger Patrik Fagerlund.

Widespace har idag avtal med flera stora medieföretag. Däremot är han inte imponerad över deras apputveckling.

“Jag förvånas fortfarande över att så många av de stora mediehusen är riktigt dåliga i mobilen 2015. Det finns något enstaka undantag men de flesta bolag är ganska fega med investeringar. Designen är en grej, sedan är snabbheten en viktig faktor, många är inte speciellt intuitiva,” säger Patrik Fagerlund.

Tillsammans med Henric Ehrenblad grundade Patrik Fagerlund Widespace 2007. De första åren var riktigt tuffa och ingen ville investera pengar i verksamheten. Idag är bilden en helt annan. Smartphones är nu i varje persons hand och det har fått mobilsurfandet att explodera. 2013 omsatte bolaget 136 miljoner kronor och i fjol dubblades försäljningen till 30 miljoner euro motsvarande 280 miljoner kronor.

Företaget har i dagsläget 220 anställda och finns i nio länder i Europa, med en målsättningen att snart expandera till USA. Det är också där som de största konkurrenterna finns. En stor jätte är så klart Facebook som med annonsverktyget Atlas säljer annonser baserat på användardata.

“Visst är Facebook ett hot men det kommer inte finnas bara ett eller två alternativ. Den nisch som vi har valt med varumärkesannonsering är det dessutom ingen annan som har fokuserat på,” säger Patrik Fagerlund.

Vad ser du för hot mot fortsatt tillväxt?

“Det finns alltid hot överallt och jag känner mig paranoid varje dag. Nej, men det skulle väl i så fall handla om att vi tar helt fel beslut och inte korrigerar det. Möjligheterna är väldigt stora och fortsätter vi att göra rätt kommer vi fortsätta växa i hög takt. Marknaden kommer inte försvinna. Det som har hänt inom mobil annonsering är bara i sin linda.

Läs mer