Sök

När tittarna strömmar till Youtube – då följer annonsörerna efter

Youtube

Youtube-stjärnan Clara Henry var conferencier när Youtube fyllde 10 år. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Allt fler vill nå den unga målgruppen som kallas för "millennials". Nu visar nya siffror att antalet annonsörer som gör reklam via Youtube har ökat med 40 procent – på bara ett år.

Allt fler vill vara med och dela på Youtube-kakan. De 100 största varumärkena har ökat sina annonsköp med 60 procent jämfört med förra året. Det uppgav Youtube i samband med Vidcon, ett event för online-video i Los Angeles, skriver Financial Times.

Samtidigt har antalet annonsörer som gör reklam via Youtube ökat med 40 procent.

Google-ägda Youtube redovisar inte några intäkter men siffrorna ger en indikation på vilken fördel företaget kan dra av att millennials - folk mellan 18 och 34 år - spenderar mer och mer tid på sajten.

Tara Walpert Levy, som arbetar med agency solutions på Google, säger att det tio år gamla företaget har befunnits sig i vänteläge men det senaste året har det skett en “plötslig boom.” Hon beskriver hur annonsörer äntligen börjat se hur unga Youtubers blivit mainstream-kändisar med egna tv-shower.

“Det var en artikel i Variety för sju-åtta månader sedan som listade favoritkändisarna bland unga människor och majoriteten av dem var Youtubers”, säger hon, till Financial Times och kallar det för ett "avgörande ögonblick."

“Marknadsförare kunde inte namnge hälften av de människorna och bara ‘wow, vi är utom räckhåll från de som vi vill nå'."

Enligt konsultbolaget Emarketer växte marknaden för videoannonser med 52 procent till 5,8 miljarder dollar under 2014, bara i USA. Marknaden, av vilken Youtube innehar drygt 19 procent, bedöms växa till 7,8 miljarder dollar under 2015, skriver Financial Times.

Läs mer