I Brottsförebyggande rådets nationella trygghetsmätningar från våren 2016 framgår det att 31 procent av kvinnorna i Sverige upplever att de känner sig ganska eller mycket otrygga när de går utomhus i sitt bostadsområde kvällstid.
Hela 12 procent av kvinnorna känner sig till och med så otrygga att de avstår från att gå ut på kvällarna.
Det vill den 24-årige entreprenören Vanessa Williamsson ändra på – med hjälp av prylar.
I somras drog hon igång sin e-handelssatsning Familjetrygg.se. Bolaget säljer bland annat förvarssprayer, självförsvarspennor, drinktester och paraplyer och promenadkäppar för nödvärn.
”Många kvinnor, framförallt unga kvinnor känner sig otrygga på kvällen. Det har sagts förr och fortsätter att sägas eftersom att situationen inte har förbättrats, snarare tvärtom", säger hon.
Hon driver i dagsläget bolaget själv. Satsningen har finansierats med hjälp av sparpengar.
Det nystartade bolaget omsätter i dagsläget inga större summor.
Men det ska det bli ändring på, hoppas Vanessa Williamsson.
“Från september till idag har orderinflödet ökat med 660 procent. Jag jobbar fortfarande mycket med marknadsföringen för att nå ut”, säger hon.
Företaget har bland annat inlett ett samarbete med Mecenat för att nå ut till studenter.
Hur har mottagandet varit hittills?
“Jag har fått mycket positiv respons, både i form av ökning i orderinflödet och reaktioner när jag pratat om vad Familjetrygg erbjuder. Många påpekar själva hur viktigt detta är och att fler borde prioritera säkerheten. Det är aldrig en dålig idé att vara förberedd.”
“Jag har själv alltid sagt att man ska inte vara rädd man ska bara vara förberedd. “