Sök

Undersökning: Svenskar vill ha en bättre relation till sin chef

How to ledarskap

Foto: Istockphoto.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Bra relationer på arbetsplatsen är en viktig faktor för trivsel. En undersökning av HR-bolaget Talentsoft visar att 40 procent vill att relationen till chefen ska vara bättre.

Var fjärde person i undersökningen tycker heller inte att deras arbetsplats gör tillräckligt för att se till att medarbetare och chefer har en god relation. Siffrorna förvånar Sveriges HR-förening.

”Det är få personer på ledande positioner som naturligt behärskar ledarskapets komplexa konst. Ledarskap är ett område där man hela tiden kan utveckla sina förmågor och det kräver både kontinuerlig utbildning och vägledning”, säger dess generalsekreterare Manne Didehvar.

Talentsoft tipsar om vad man kan göra för att stärka relationen mellan chefer och medarbetare.

1. Respektera varandras erfarenheter

Acceptera att ni har olika yrkesroller och diskutera hur ni kan dra nytta av varandras kompetenser.

2. Ställ krav

Glöm inte bort att du som anställd får ställa krav på din chef och inte bara vice versa. Samtidigt är det viktigt att båda parter är tydliga med sina förväntningar på varandra.

3. Involvera varandra

Det är lättare att uppskatta och förstå varandra om man känner sig hörd och involverad. Därför är det viktigt att både medarbetaren och chefen tar en aktiv roll och visar intresse för varandras professionella vardag.

Undersökningen är genomförd online av Kompas Kommunikation och YouGov under hösten 2017 bland 1012 svenskar.

Läs mer