Sök

Antik-startupen Auctionet dubblar försäljningen – siktar på Tyskland

Auctionet

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Det blev ett förlusttyngt fjolår för den svenska auktionssajten Auctionet. Men med 25 miljoner kronor i kassan och stark tillväxt i ryggen satsar bolaget nu på att etablera sig på den tyska marknaden.

I våras stod det klart att den nätbaserade auktionssajten Auctionet tagit in 25 miljoner kronor i riskkapital från bland annat ägarna av detaljhandelsjätten Otto Group och riskkapitalbolaget D-Ax.

Pengar som nu ska användas till att expandera i Tyskland.

Enligt bolagets vd och grundare Niklas Söderholm har den tyska satsningen, som inleddes i fjol, tyngt bolagets resultatet. Auctionnet gjorde under 2014 ett negativt rörelseresultat på 6,8 miljoner kronor.

”Resultatet beror på att vi expanderar. På den svenska marknaden tjänade vi 2,5 miljoner kronor”, säger Niklas Söderholm, som tidigare varit med och grundat auktionshuset Bukowskis Market.

Auctionet grundades av Niklas Söderholm 2011 tillsammans med ett gäng kollegor som hoppade av auktionshuset Bukowskis. Bland delägarna finns också Jonas Nordlander och Filip Engelbert som startade den ryska Blocket-kopian Avito.

Bolagets affärsmodell bygger på att auktionshus kan koppla upp sig mot Auctionets plattform för att sälja antikviteter och prylar via sajten. I Sverige har bolagets lyckats bli störst på att sälja så kallade vardagsaktiviteter - oftast mindre värdefulla saker från dödsbon.

Under fjolåret ökade Auctionet sin omsättning från 10,5 miljoner kronor 2013 till 16,3 miljoner kronor.

”Vi ska växa i den här hastigheten, samtidigt som vi egentligen var lite dopade förra året. Då hade vi en engångspost på en programvara som vi hade sålt. Så egentligen är det nästan precis 100 procent tillväxt”, säger Niklas Söderholm.

Varför har ni valt att fokusera på Tyskland snarare än de nordiska grannländerna?

”Därför att den tyska marknaden ligger ganska nära den svenska. Tyskarna gillar svenska föremål och svenskar gillar tyska, så det finns samstämmighet i smak av föremål. Det underlättar. Sedan är den tyska marknaden även extremt stor, åtta till tio gånger så stor som den svenska.”

Har det varit svårt att övertyga tyskarna om att er tjänst är bra hittills?

”Jag skulle säga att det är blandat. Man ser att tysken i gemen är mer försiktig än svensken. Här hemma vi slänger oss nog ganska mycket med att: ’Aja, här kan man ju handla’ – och så slår man till. Man litar på sajten och man testar sig fram, medan tysken är väldigt mycket mer försiktig och vill förvissa sig om att allt är som det ska.”

”Det är en högre tröskel, men när de väl börjar handla, då är snittordrarna dubbelt så höga som svenskarnas. Och senaste veckan sajnade vi tre auktionshus, så det börjar ta fart.”

Utöver Axel Johnson-gruppens (storägaren bakom Hemköp och Willys) riskkapitalbolag D-Ax anslöt sig också investeringsfirman Recapex och ägarfamiljen bakom Otto Group till ägarskaran i våras.

Otto Group är världens största postorderkoncern och äger en mängd bolag inom detaljhandel med bas i framför allt Tyskland och Frankrike. 

Läs mer