Sök

Klart i natt: Mediejätten får nya ägare

Direkt / Breakit

Direkt / Breakit

Time och Fortune köps av miljardärbröder.

Förlagskoncernen Time Inc, som inkluderar nyhetsmagasinet Time, underhållningsmagasinet People och sporttidningen Sports Illustrated, har sålts till den konkurrerande mediagruppen Meredith Corporation, i en affär värderad till 2,8 miljarder dollar.

Meredith köper Time för 18:50 dollar per aktie, motsvarande en premie på 46 procent jämfört med kursen den 15 november, dagen innan uppgifter om en eventuell affär började cirkulera på marknaden. De kända finansbröderna Koch stödjer affären och har lagt in 650 miljoner dollar i förvärvet, vilket ger Koch Equity Development cirka 10 procent i bolaget.

Kock-bröderna, som har en nettoförmögenhet om 48,2 miljarder dollar vardera enligt Forbes, kontrollerar Koch Industries, USA:s näst största privata bolag. En talesman för Koch Industries beskriver Kochs inblandning i Time-affären som "en passiv finansiell investering".

Time har haft en tuff resa med övergången från print till digitalisering, och har dessutom brottats med stora skulder. Koncernen har gjort stora kostnadsneddragningar, tagit bort 300 jobb, dragit ned på utgåvor och frekvens på vissa av sina mest kända magasin samt försökt att sälja sin brittiska division och andra tillgångar.

Meredith äger lokala tv-stationer och magasin som Better Homes & Gardens och Martha Stewart Living. Bolaget har länge velat ha några av Times tillgångar, som People och Instyle, men har två gånger tidigare misslyckats med att nå en affär.

Få inom magasinindustrin har kunna gå oskadda igenom nedgången i print och etablerat en hållbar digital affär. Condé Nst, ägare av Vanity Fair och Vogue, drar ner på budgetar och personal. Rolling Sone, det kända musikmagasinet säljs.

I ett memo till anställda hänvisar Times vd Rich Battista till den tuffa branschen: "Storlek spelar roll och kommer att göra det möjligt för detta bolag att konkurrera mer effektivt i detta dynamiska medialandskap, samt förbättra den enorma, spännande potentialen i våra varumärken", rapporterar Financial Times.

Läs mer