Sök

Tre månader senare: Här är effekterna av Mobilegeddon

GoogleMobilegeddon

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nya rapporter visar att Googles mobilvänliga algoritm har gett en rejäl effekt - och trissat upp annonspriserna.

Googles nya mobilvänliga algoritm sattes i rullning för snart tre månader sedan, den 21 april. Uppdateringen som har kallats “Mobilegeddon” orsakade ingen större dramatik - i alla fall inte inledningsvis.

Några månader senare verkar det som att sökalgoritmen visst var en stor grej – det har bara tagit lite tid att se effekterna, skriver Wall Street Journal.

En ny rapport från Adobe Systems visar att söktrafiken till icke-mobilvänliga sidor sjönk med 12 procent inom två månader, jämfört med de mobilanpassade sidorna. Totalt har Adobe spårat trafik till över 5.000 sidor.

Den största påverkan gick att se efter den amerikanska helgdagen Memorial Day i slutet av maj då man kan anta att fler människor gjorde sökningar via sina mobiler jämfört med datorer.

“Mobilegeddon-faran har blivit sann. Ändringarna i Googles sökalgoritm har drivit många till att  sina sidor för att försäkra sig om förbli synlig i sökresultaten”, säger Tamara Gaffney, analytiker på Adobe, till WSJ.

De sidor som fick mindre organisk trafik svarade genom att köpa fler mobilsök-annonser från Google. Det bidrog till att kostnaden per klick steg med 16 procent under andra kvartalet jämfört med ett år tidigare.

Enligt det digitala marknadsföringsföretaget IgnitionOne ökade antalet klick på mobila sökannonser med 44 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period förra året.

Andra sökexperter har också upptäckt den försenade, men betydande, effekten av “Mobilegeddon.” Ett annat företag som bedriver marknadsföring på nätet, Stone Temple Consulting, studerade över 50.000 webbsidor månaden efter att algoritmen rullats ut. De kom fram till att nära 50 procent av alla icke-mobilvänliga sidor sjönk i ranking medan de som anpassat sig fick en boost i statistiken. 

Läs mer