Sök

Så illa kan det gå om du låter en robot ragga kunder via Twitter

Runbit

FOTO: Flickr/Tuomas Puikkonen/Wil C. Fry

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Appen Runbit skulle skicka ut tips om sin träningsapp till folk som var ute och tränade. Av misstag skickades ett tips till en person som sprang – eftersom det brann i hans hus.

Det blir allt vanligare att små företag försöker hitta nya användare med hjälp av automatiserade tweets. För att rikta utskicken till rätt målgrupp används vanligtvis en algoritm som baseras på vad Twitter-användaren just har skrivit om, exempelvis löpning.

Anders Söderström är grundare av löparappen Runbit, en app som i dagsläget har drygt 30.000 användare. Han säger att den här typen av marknadsföring är hans enda chans att tävla med stora företag som Nike som ligger bakom andra träningsappar.

“Nike och dom har ju miljoner bakom sig. De kan annonsera och se på användartillväxten mer långsiktigt. Det är lite surt att många av de här stora aktörerna bara kan komma in och sopa ut oss små företagare”, säger Anders Söderström.

Han har själv skapat en bot (ett datorprogram som automatiskt utför enklare uppgifter) som twittrar till personer som är ute och tränar.

Anders Söderström berättar att den också ska filtrera bort de som nämner ord som "sprang" i fel sammanhang men det händer att saker slinker igenom.

För ett par dagar sedan fick en twitteranvändare ett förslag på träningsappen efter att han twittrat om hur han sprungit hem till sin lägenhet efter att ha fått veta att den brann.

“Det fungerade bra fram tills det här. Det här är nog den första som jag har haft otur med”, säger Anders Söderström.

Så här såg Twitterkonversationen ut:

 

 

 

Men det var inte förrän här som det blev problem.

 

 

 

Orden "sprang och "springa" triggade i gång det automatiska tweetet.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Personen som fick träningstweetet vill inte svara på några frågor om det som hände. I stället hänvisar han till ett blogginlägg från i vintras, skrivet Eric Meyer, en pappa vars sexåriga barn nyligen dött i en hjärntumör.

Meyer fick ett förslag från Facebook om att få se en återblick av sitt år. Förslaget var bildsatt med ett foto på hans dotter omgiven av dansande streckgubbar som firade nyår. Pappans blogginlägg om omedveten grymhet genom algoritmer fick stor spridning och Facebook bad om ursäkt.

Anders Söderström kommer att fortsätta att skicka ut automatiska tips, men han vill be om ursäkt och ska ändra i sin programmering för att det inte ska bli fel framöver.

"Det här är ju lite halvtragiskt. Han blev ju lite arg, det blev han", säger Anders Söderström.

Läs mer