Sök

Ash om försöket att lansera en musiktjänst: ”Kände mig blåst"

Filip Cederholme

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Avicii-managern och Symposium-grundaren Arash "Ash" Pournouri berättar i sitt sommarprat i Sveriges Radio om hur han försökte lansera en Spotify-liknande tjänst.

Arash ”Ash” Pournouri, känd som Aviciis manager och grundare av Symposium samt musikbolag At Night, är en av få digitala entreprenörer som sommarpratar i årets upplaga av Sveriges Radios program Sommar i P1.

I programmet berättar Ash historier om arbetet med Avicii, entreprenörsskap – och en historia om hur det gick till när han själv försökte lansera en tjänst för strömmad musik.

”Det fysiska formatet för att förvara och förmedla musik måste ta slut och uppgå till streaming som kan tas upp av telefonen. Det var så tydligt”, berättar han i programmet.

19 år gammal skrev han därför ned en hemmagjord affärsplan på ett papper och tänkte ut hur man rent tekniskt kunde lösa streaming till mobilen. 

”Min idé innehöll inget om juridiska rättigheter och vem som skulle äga vad, eller hur royaltys skulle fördelas beroende på hur många gånger sångs spelades. Jag ville bara få fram budskapet om möjligheterna att sprida musik.”

Han hamnade sedermera i möte med ett större, icke namngivet bolag.

”Det var enkelt att få till möten när jag var övertygad om att jag hade lösningen om musikvärldens problem. Jag var ute och pitchade min idé, berättade om den för alla, i tron om att ingen annan kunde göra det. Ett större bolag blev intresserade. Vi träffades kontinuerligt.”

Han berättar att han svarade på alla deras tekniska frågor i hopp om att få projektleda satsning. Känslan var att det började närma sig en affär.

Så kom plötsligt ett oväntat besked: Bolaget sade nej.

”Tyvärr, vi har redan en liknande idé under produktion meddelades det kort och tydligt, samtidigt som en advokat satt där för första gången. Jag kände mig blåst.”

Lärdommen?

”En idé är ingenting värt förrän den är genomförd.”

Avicii-managern berättar även om hans och Spotify-grundaren Daniel Eks nya satsning Symposium, som vi på Breakit både avslöjade och har rapporterat om.

"Sverige är världsunikt när det kommer till kreativitet och bör därför positioneras som världens kreativa huvudstad. Det var precis det vi började göra i år."

Enligt honom samlade man flera av världens mest inflytelserika personer i Stockholm.

"Många har aldrig varit i Sverige förut, och har dem de har de verkligen inte varit här samtidigt. De kom hit för vi bad dem, men vi ville få hit dem för att utbilda dem om Sverige och dess fantastiska leverans av kreativitet i världen."

"Stockholm räknas som en av världens startup-huvudstäder. Det skryter vi för lite om."

"Vi vill få till rätt mycket med satsningen som vi kallar Symposium Stockholm. Bland annat skapa en internationell mötesplats för världens elit och se till att de upptäcker de otroliga resurserna vi har i svenskar. Istället för att exportera hjärnkraft ska vi se till att alla kan komma till oss där vi är. Man ska inte behöva flytta till Los Angeles eller London för att lyckas."

Programmet går att höra direkt klockan 13.00 idag och i efterhand på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.när

Läs mer