Sök

Efter köpet av Quizkampen – nu laddar Mag Interactive för börsen

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Swedbank Robur blir delägare i Mag Interactive – som nu laddar för börsen.

Förra veckan slukade spelutvecklaren Mag Interactive konkurrenten FEO Media. Bolaget står bakom det populära frågespelet Quizkampen.

Enligt Mag Interactives vd Daniel Hasselberg betalades köpet kontant med stöd av en hemlig extern finansiär.

Nu rapporterar Di Digital att den hemliga finansiären är Swedbank Robur, som går in med 80 miljoner kronor i bolaget.

Swedbank Robur är sedan tidigare delägare i flera börsnoterade spelutvecklare, bland annat Paradox Interactive, Starbreeze och THQ Nordic.

Nu pekar det mesta på att börsen väntar för Mag Interactive.

”I våra ögon är Mag Interactive mogna för börsen redan nu”, säger Erik Springhorn på Swedbank Robur till Di Digital, och förklarar att fondens onoterade investeringar vanligtvis sker i bolag som eftersträvar en börsnotering inom 12 månader.

Även Daniel Hasselberg, vd på Mags, öppnar för en notering.

“Vi utesluter inte en framtida börsnotering”, säger han.

Quizkampen som släpptes redan 2012 har blivit en succé och en riktig guldko för FEO Media, men försäljningen och tillväxten har sjunkit senaste året. Under förra året omsatte bolaget 92 miljoner kronor och gjorde en vinst på 23,5 miljoner kronor.

Det är att jämföra med 2015 då omsättningen landade på 126 miljoner kronor och ett resultat på 53 miljoner kronor. 

I dag utgörs bolaget av runt 40 medarbetare och Mag Interactive av runt 60 anställda. 

Läs mer