Sök

Malin Stråhle lämnar Schibsted för Spotify: "Jättespännande ny roll"

SpotifyRekrytering

Malin Stråhle. Foto: Emma Svensson/Maja Suslin / TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Malin Stråhle, tidigare teknikchef på Schibsted Publishing, värvas av Spotify.
"Det har varit en relation där vi vetat om varandra en längre tid", berättar hon.

Malin Stråhle har lämnat rollen som teknikchef på Schibsted Publishing och börjar på Spotify den 1 oktober.

Där kommer hon att axla rollen som "Director of Operations" inom ett av bolagets större affärsområden, Consumers experiences (konsument). 

"Det är en jättespännande ny roll inom Spotify", berättar Malin Stråhle som beskriver rollen som "bred".

Affärsområdet har runt 400 medarbetare och arbetar med tjänster mot slutanvändare för webb, mobil och tredjeparts-integreringar mot exempelvis Facebook, Playstation och Tesla.

"Min uppgift är att tillsammans med teamet säkerhetsställa en produktutvecklingsorganisation som sätter användarna i centrum, där vi har tydliga processer som synliggör strategiska mål", förklarar Malin Stråhle.

Hennes roll handlar bland annat om att titta närmare på hur Spotify delar och använder kunskap, kommunicerar mellan olika affärsområden och driver projekt inom organisationen. 

"Jag hoppas tillsammans med teamet kunna synliggöra prioriteringar och processer som möjliggör att vi kan skapa ännu bättre upplevelser för våra användare".

Malin Stråhle har tidigare arbetat som vd för teknikstartup-bolaget Gavagai, men kommer närmast från rollen som teknikchef på Schibsted Publishing. Efter tre år valde hon i juli att lämna Schibsted efter omorganiseringar.  

Malin Stråhle berättar att hon kom i kontakt med Spotify via gemensamma nätverk, och att man fört en dialog under våren.

"Där har vi tittat på att hitta något som är relevant för både Spotify och mig. Det har varit en relation där vi vetat om varandra en längre tid".

Hon beskriver Spotify som ett "globalt unik IT-bolag" som befinner sig i en stark tillväxt med planerad introduktion på börsen.

"Det känns jättespännande. Alla de jag träffar på Spotify är passionerade, man känner på kontoret att det finns ett stort engagemang för att skapa fantastiska produkter för sina användare. Det blir spännande att jobba med en produkt som så tydligt når och påverkar så många människor".

Vad ser du för utmaningar för Spotify?

"Jag tror en av Spotifys utmaningar är att också fortsatt vara framgångsrika i att attrahera några av de mest innovativa och smarta individerna". 

Läs mer