Sök

Spotify drar i gång jättesatsning på reklam

Spotify

Kronprins Frederik och Martin Lorentzon (vänster) en av Spotifys medgrundare vid besöket på Spotifys huvudkontor i Stockholm. Foto: Maja Suslin / TT

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Den svenska musiktjänsten Spotify planerar att växa sin verksamhet genom att börja sälja mer annonser till små och medelstora företag. Målet: Att bli tredje störst i världen på annonser efter Facebook och Google.

Det skriver Wall Street Journal.

Satsningen blev presenterad av Spotifys marknadsföringschef Seth Farbman i en intervju med affärstidningen under reklammässan i Cannes.

Där uppgav han att Spotify har ändrats till en sådan grad att företaget nu befinner sig i en position där man känner sig trygga med börja tillhandahålla erbjudanden till företag.

”När vi först lanserade företaget var annonsintäkter trevliga att ha men syftet var att få musikfans att förstå att de kan strömma i en säker juridisk miljö. Det faktum att du kan tjäna pengar med reklam var bra men det var inte kritiskt för själva missionen. Men så insåg vi att med en större skala så fanns det en riktig möjlighet”, sade Seth Farbman.

Och enligt Spotify har man funnit den målgrupp som man vill vända sig till – de mindre företagen.

”Det finns en hel serie av olika ljudannonser. Vi arbetar med en ljudannonsplattform för små och medelstora företag”, sade Seth Farbman.

På lite sikt menar han att Spotify har en ambition att bli den tredje största spelaren inom annonser efter Google och Facebook.

"Det är en lång resa innan vi kommer dit", sade han, men befäste att det är målet.

Spotify som förbereder sig för en potentiell direkt börsnotering har 140 miljoner månatligt aktiva användare. 60 miljoner är betalande kunder. De sistnämnda står idag för majoriteten av bolagets intäkter.

Läs mer