Sök

Mapillary gasar trots ökade förluster – bilkunder ska lyfta bolaget

MapillaryAIBilar

Jan Erik Solem. Foto: Mapillary

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Kartföretaget Mapillary backar 14 miljoner kronor medan omsättningen står still.
Investeringar som nu börjar bära frukt, enligt grundaren Jan Erik Solem.
”Vi ska fortsätta expandera, vi kommer att behöva bli ett större team", säger han.


Det Malmö-grundade kartföretaget Mapillary har skapat en tjänst som säljer data och bilder till kunder, exempelvis företag eller myndigheter.

Tjänsten tar hjälp av crowdsurfing och låter sina användare fota och ladda upp bilder världen över.

Mapillary har backats av tunga investerare och tog i början av förra året in 68 miljoner kronor från Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och det amerikanska riskkapitalbolaget Sequoia. 

Men den ekonomiska tillväxten går långsamt. Det visar det färska bokslutet för 2016 där Mapillary redovisar en omsättning på 256.823 kronor, en knapp ökning från 2015 där bolaget omsatte 243.703 kronor.

Samtidigt har förlusterna stuckit iväg. Under 2015 backade Mapillary 5,8 miljoner kronor och för 2016 visar man ett resultat på minus 14,5 miljoner kronor. 

Mapillarys grundare Jan Erik Solem förklarar den ökande förlusten så här: 

"Vi säljer kartdata som är automatgenererar från bilder som kommit in i plattformen. Intäkterna kommer först när vi har tillräckligt mycket bilder och bra data att sälja".

Sedan våren 2016 har Mapillarys team växt från 11 till 32 personer, och där ligger förklaringen till resultatet, menar Jan Erik Solem.

”Det är helt och hållet storleken på teamet. Vår absolut största kostnad är personalen och därefter lagring och processning av datan". 

Jan Erik Solem menar att satsningarna nu börjar att ge resultat. I början av sommaren landade Mapillary ett viktigt avtal med företaget Here, en global storspelare som bygger kartor för flera av de stora bilmärkena. Nu kan Heres användare samla in bilder och redigera kartor med hjälp av Mapillarys tjänst.

"Vi har kommit till en punkt där Here och ett antal andra stora kartföretag köper data av oss kontinuerligt. Så mycket data hade vi inte förra året och det är förklaringen till resultatet”, säger Jan Erik Solem. 

Han vill inte avslöja hur mycket pengar samarbetet inbringar för Mapillary, eller hur många kunder som är knytna till företaget i dagsläget. 

Mapillary tidigare bland annat ett samarbete med kamerabolaget GoPro och i dag finns över 160 miljoner bilder i databasen.

Under 2016 startade Mapillary upp två dotterbolag, ett i Österrike och ett i USA. I början av det här året mottog bolaget i Österrike, som fokuserar på AI, ett forskningsbidrag på runt 5,7 miljoner kronor. Pengarna har gått till två forskande heltidstjänster med fokus på automatiserade bilkartor på sjävkörande bilar. 

Jan Erik Solem menar att Mapillary fortfarande är rätt unika inom sin nisch, men ser hur allt fler bilföretag efterfrågan just karttjänsterna. En sektor som utgör en stor del av Mapillarys kundunderlag. 

”Där är konkurrensen hård just nu. Det kommer massor av Silicon Valley-bolag som ska leverera automatiserade bilkartor för självkörande bilar. Där tror jag att vi kommer få en ganska tuff konkurrens”, säger Jan Erik Solem. 

Under 2016 gjorde Mapillary bara av med en fjärdedel av riskkapitalet som togs in i början av året, och några tankar på ytterligare rundor finns inte i nuläget. 

”Vi ska fortsätta expandera, vi kommer att behöva bli ett större team, vårt fokus är nu att skaffa mer och ännu bättre kartor”, säger Jan Erik Solem och forsätter; 

"Omsättningen har börjat komma men vi har inget mål alls på att gå runt själva i år. Vi har tagit in riskkapital för att växa". 

Jan Erik Solem, som grundade Mapillary 2013, har tidigare sålt sitt  ansiktsigenkänningsbolaget Polar Rose till Apple.

Läs mer