Sök

Tungt backade tv-techbolaget Magine gör ny brakförlust

MagineVideo

Magines vd Ambuj Goyal. Foto: TT.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Svensk-grundade Magine gör en ny brakförlust på 366 miljoner kronor. Förklaringen ligger i stora teknikinvesteringar och bolaget sitter fast i gamla, dåliga kontrakt, säger vd:n Ambuj Goyal.
"Vi ska fortsätta att dubbla omsättningen varje år framöver", säger han.

Magines tid som företag har varit en berg- och dalbana.

Bolaget hade storslagna planer i Sverige och ville skapa en tv-tjänst på nätet genom att samla en rad play-kanaler. Företaget kallades för ett “Spotify för TV” – men den tjänsten skrotades i våras efter att man misslyckats med att knyta avtal med viktiga aktörer som TV4 och MTG.

Att bolaget hamnat i rampljuset beror bland annat på att över en miljard kronor i riskkapital har investerats i Magine, där Argentinas rikaste man är en av ägarna. En riktig prestige-satsning med andra ord.

Magine skruvade om sin affärsmodell redan förra året, så att företag som skapar eller distribuerar innehåll kan använda Magines digitala plattform i stället för att bygga en egen.

Tv-bolagets huvudsakliga affärsmodell är alltså inte längre någon tjänst direkt till konsumenter – utan en företagstjänst.

Samtidigt har man fortsatt att driva den digitala nordiska hyrfilms-tjänsten Plejmo bolaget köpte hösten 2015,  och den ursprungliga tv-tjänsten finns fortfarande kvar i Tyskland. I praktiken består Magine-koncernen alltså numera av flera olika verksamheter.

Nu kan Breakit avslöja Magines siffror för 2016.

Under förra året gjorde bolaget en förlust på 366 miljoner kronor samtidigt som omsättningen ökade till 38 miljoner jämfört med de 12 miljoner som omsattes 2015. Under 2015 gjorde Magine en förlust på 375 miljoner kronor.

Magines vd Ambuj Goyal verkar dock inte nämnvärt oroad över minussiffrorna när Breakit når honom på telefon. För två år sedan tog han sig an vd-posten med uppdraget att stöpa om Magine.

"Det här har varit en bra förändring för företaget. Alla anställda och investerare tycker att vi går i rätt riktning sedan två år tillbaka", säger Ambuj Goyal.

Han pekar på stora investeringar som förklaringar till resultatet, dels i egna teknikplattformar men också i andra företag.

Magine har exempelvis köpt in sig i den spanska hyrfilmstjänsten FlixOlé samt dokumentärsajten Yaddo.

"Vi har investerat eftersom vi tror att exklusivt innehåll är en viktig del av framtiden", säger vd:n.

Teknikbyggen och investeringar i andra startups är dock inte de enda anledningarna till att Magine gör så stora förluster.

"En del av anledningen till att bolaget spenderar pengar är på grund av dåliga tv-kontrakt från 2012-2014. Tänk att hälften av utgifterna handlar om programkostnader och den andra delen om tekniska investeringar”, säger Ambuj Goyal.

Vd:n lovar att boksluten framöver kommer att se bättre ut i takt med att många kontrakt löper ut senare i år. Vilka specifika kontrakt det rör sig om vill han inte berätta. 

Hyrtjänsten Plejmo går enligt ledningen bra och dubblade sin omsättning under förra året. Ambuj Goyal tänker se till att Magine-koncernen i stort gör detsamma.

"Vi ska fortsätta att dubbla omsättningen varje år framöver", säger han.

Företags-tjänsten har hittills inte haft någon rakettillväxt. I dag betalar färre än tio kunder för att distrubera och streama sitt innehåll genom Magines plattform, exempelvis företaget Sappa som levererar tv-lösningar till 400.000 hushåll.

"Målet är att få in en ny kund i månaden. Vi investerar i digital teknologi och fortsätter bygga vår plattform. Samtidigt fortsätter vi investera och letar bolag med exklusivt innehåll", säger Ambuj Goyal.

Huruvida förlusttyngda Magine kommer att visa svarta siffror snart eller inte är upp till investerarna, enligt Ambuj Goyal.

"Om de säger 'vänd företaget till vinst' behöver de ge mig tolv månader, sedan kan jag vända till vinst, men tillväxten kommer att minska. Hittills har investerarna sagt 'dubbla er omsättning'", säger han.

Magine grundades av Michael Werner, Håkan Tranvik, Mattias Hjelmstedt och Erik Wikström (som lämnade i våras).

Läs mer