Sök

Hennes startup dominerar på Instagram – nu väntar utlandsexpansion

Glossier

Foto: Flickr / Techcrunch

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Glossier dominerar på sociala medier. Nu tar det hajpade skönhetsvarumärket klivet in i Europa.

“Känner du till skönhetsvarumärket Glossier? Om inte – lägg det på minnet.” 

Så inledde Breakits Camilla Björkman nyligen en krönika där hon berättade om den amerikanska skönhetsstartupen Glossier. Bolaget är en av USA:s mest snabbväxande startups inom sitt segment och kränger, med Instagram och Snapchat som bas, skönhetsprodukter till unga tjejer. Allt sker via nätet och i egen regi – inga mellanhänder eller butiker. 

En svensk aktör som sannolikt inspirerats av Glossiers framfart är Jarno Vanhatapios snabbväxande e-handel Na-kd, som byggt upp en stor följarbas på Instagram.

Nu står det klart att den amerikanska skönhetsstartupen Glossier inleder en utlandssatsning. Det framgår av ett blogginlägg.

Bolagets grundare och vd Emily Weiss skriver att hennes dröm från själva starten har varit att starta en global skönhetsrörelse som går av stapeln inom kort.

Först ut uppges bli Kanada där Glossier har redan hunnit öppna kontor i Montreal. Försäljningen och leveranser förväntas börja senare denna månad. Därefter är det Storbritanniens tur med en lansering senare i år, följt av Frankrike nästa år. Ett flertal andra icke-nämnda länder uppges också vara aktuella.

Glossier är en direktsäljare till kunden som drogs igång 2014 och har hunnit ta in 34,4 miljoner dollar i finansiering. Den senaste kapitalinjektionen var en Series-B finansieringsrunda på 24 miljoner dollar som leddes av Institutional Venture Partners. Den ägde rum förra hösten. En annan tidigare investerare är Thrive Capital.

Nyfiken på mer om Glossier? Missa inte Camilla Björkmans krönika.

Läs mer