Breakit - Vanligaste fällorna som gör att du inte varvar ned på semestern
Foto: Istockphoto.

Vanligaste fällorna som gör att du inte varvar ned på semestern

Sara Lindmark
Sara Lindmark
11 jul 2017, kl 16:34

Att ge järnet sista jobbveckan inför semestern är inte att rekommendera. Här är stressforskarnas bästa tips för en harmonisk ledighet.

Punkt nummer ett på listan över fällor skulle kunna vara: "Du släpper inte jobbet".

Men. Att hålla sig uppdaterad och kolla mejlen – i lagom dos – under semestern, är sällan något problem. Det kan tvärtom vara en säkerhetsventil och leda till mindre stress, enligt Torbjörn Åkerstedt som forskar i stress och sömn vid Stressforskningsinstitutet i Stockholm.

“Några gånger i veckan är inga problem såvida man inte blir väldigt negativt påverkad av det. En minoritet får problem och blir uppjagade av att läsa mejl på sin ledighet, så man får fundera över vilken grupp man tillhör”, säger han.

Däremot finns det ett par saker som man bör vara försiktig med. Här är några misstag som gör att du kanske får svårare att koppla av under din välsignade ledighet:

1. Du trappar inte ned i tid

Dan Hasson forskar också om stress vid Mayo Clinic och Karolinska institutet.

Han betonar vikten av att förbereda sig på ledigheten i förväg.

“Ska man gå på semester en fredag så kan det vara klokt att redan på måndag meddela att man kommer att bli svårtillgänglig. Se till att beta av uppgifter under veckan så att du slipper tänka på det under semestern. Berätta för kollegorna huruvida du kommer att vara nåbar eller inte: ‘om det är något oviktigt går det bra att mejla eller om det är något brådskande finns jag på telefon eller sms’”.

2. Sätter ingen målbild

Dan Hasson: “Identifiera den semester du vill ha och fokusera på att skapa det du önskar. Om man planerar i tid blir det lättare att varva ned, hjärnan ställer in sig på vad som komma skall. Grunderna i stresshantering är att sätta mål, att veta vad man vill och att jobba systematiskt för att uppnå det. Sen kan det ju vara så att man faktiskt vill planera att ha det helt oplanerat”.

3. Har för höga ambitioner

Dan Hasson: "Det kan vara farligt att tänka att man ska hinna allt och inte lägga in någon tid för återhämtning. Även om det är trevligt att träffa familj och släkt och resa omkring här och där så kan det vara njutbart att göra ingenting också. Se till att planera in tid och möjlighet för återhämtning annars kanske det blir så att man måste vila när man kommer tillbaka till jobbet”.

Torbjörn Åkerstedt är inne på samma spår.

“I begränsad omfattning mår människan bra av att göra ingenting och man får en piggare hjärna”, säger han.

4. Bryter inte sina mönster

Dan Hasson och Torbjörn Åkerstedt är överens om att variation i vardagen är ett effektivt knep för att känna sig utvilad såväl kroppsligt som mentalt.

“Studier visar att det är bra att göra något annat än det man vanligtvis gör. Har man ett tungt fysiskt jobb behöver man inte en fysiskt tung semester och motsvarande om man har ett jobb framför skrivbordet. Då kan det istället vara klokt att fokusera på kroppen och ge huvudet en paus. Genom att göra det som är annorlunda lugnar man ned systemet”, säger Torbjörn Åkerstedt.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel