Sök

Annonssamarbete med SEB

På väg att gå omkull? Här är 4 vanliga fel som gör att företag kraschar

Camilla Bergman

Camilla Bergman

Hälften av alla företag som startas i Sverige försvinner inom ett år. Orsaken? Oftast handlar det om en av dessa fyra saker, menar Founder institutes Joel Sunnehall.

Startup-acceleraton Founder institute, med bas i Silicon Valley, har nyligen etablerat sig i Sverige i samarbete med SEB. Målet är att sporra fler att bli tech-entreprenörer, via ett 14 veckor långt utvecklingsprogram och ett antal mentorer som själva är vd:ar och grundat företag.

I våras gick startskottet för en första programomgång, med 24 deltagare som blev klara lagom till sommaren.

Start för ny entreprenörskull i oktober

I höst har nya blivande entreprenörer chansen att gå det som numera utvecklats till ett 16-veckors program, med start 3 oktober. Här kan du läsa mer om utbildningen och skicka en intresseanmälan.

"Vi kommer att ta emot några fler nu", uppemot 30 personer, säger Joel Sunnehall som driver Founder institute i Sverige, tillsammans med två kollegor, via sitt bolag Desifer.

Founder institutes program riktar sig till den som redan har 7–8 års arbetslivserfarenhet, som nu vill starta eget.

"Vi riktar oss framförallt till blivande techentreprenörer, även om det är en ganska bred och oprecis definition. Men exempelvis idéer om att starta en restaurang är inte rätt för just det här programmet. Tänk företag som blir omskrivna på bland annat Breakit", säger Joel Sunnehall.

Program för blivande techentreprenörer

"Du ska helst också ha en tydlig bild av ett kundproblem som du skulle vilja lösa och en idé för hur lösningen kan se ut. Under programmet får du hjälp att utveckla din affärsidé av mentorer som själva är erfarna entreprenörer", tillägger han.

Programmet syftar till att skapa bolag som står på en stadig grund och därmed ges bästa förutsättningar för överlevnad och framgång. Ungefär hälften av alla företag som startas i Sverige försvinner inom loppet av ett år, ofta på grund av ungefär samma misstag.

Vilka är de då, de vanligaste fallgroparna? Så här svarar Joel Sunnehall:

4 vanligaste felen en startup gör första året


1. Glömmer kunden. Speciellt om du är techorienterad har du ofta en tendens att bli uppslukad av en lösning och en viss teknik som du är passionerat intresserad av. Till exempel AI och blockchain är heta just nu. Men vad behöver kunden? Och är din lösning bättre än andra konkurrerande lösningar? Det gäller att validera din lösning. Så kallad customer developement är något som repeteras gång på gång genom programmet.

2. Inte beredd att satsa. Många underskattar vilken enorm insats som krävs för att etablera en verksamhet och ta något från idé till ett bolag som har intäkter. Det krävs att du är villig att göra ganska stora uppoffringar. Det är en extrem hajp kring entreprenörskap i dagsläget. Alla är inte lämpade eller har inte förutsättningarna där de är i livet.

3. Frågar kunden för sent. Att börja produktutveckla för tidigt, utan att validera produkten mot kunderna är ingen bra idé. Sök feedback kontinuerligt och så tidigt som möjligt. Först på idébasis, sedan när du har en skiss och därefter på första produkten eller prototypen. Många låser tvärtom in sig på kammaren. Det leder ofta till lite missriktad energi och att du misstolkar vad kunderna vill ha.

4. För kortsiktig buffert. De flesta brukar underskatta tiden till dess att kassaflödet är positivt och de kan ta ut en hygglig lön. Det är inte alltid så glamouröst att vara entreprenör. Hur löser du finansieringen? Ha planen klar för dig, oavsett om det gäller externt kapital eller så kallad boot strapping, där du lever på egna besparingar och väldigt mycket nudlar. Du behöver ha en buffert för en längre tid än du tror.

Vill du läsa mer? På SEBs nyhetssajt Make it hittar du massor av inspiration, tips och råd, till exempel:


Det här är ett sponsrat inlägg som är en del av Breakits annonserbjudande. Inlägget kommer från SEB/Make it. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer