Sök

Sebastian Siemiatkowski: "Vill bli bankernas svar på Ryanair"

KlarnaKlarnas banktillstånd

Sebastian Siemiatkowski ska utmana bankerna.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

I nära två år har han väntat. Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski vill nu slå mot storbankerna – och jämför sig med Ryanair.
"Vi vill bli den spelaren", säger han i en intervju.

I stort sett samtidigt publicerade både Breakit och Financial Times var sin artikel om samma nyhet. Klarna har nu fått sitt efterlängtade banktillstånd från Finansinspektionen, och kan därmed utmana kärnaffären hos aktörer som Swedbank och SEB på hemmaplan. 

Men Klarnas bankoffensiv ska ske i hela Europa. Det avslöjar vd:n Sebastian Siemiatkowski i en intervju med Financial Times (betallänk). 

Först på agendan står produkter som betalkort och sparkonton.

Sebastian Siemiatkowski jämför, något oväntat, Klarna med Ryanair. Det är ett bolag som fullständigt vände upp-och-ned på flygmarknaden med extremt låga priser (och stundtals vulgär marknadsföring). 

”Vi vill vara en del i att stöpa om bankmarknaden för konsumenter. Nya regleringar sätter förutsättningarna för sönderfallet av den branschen, men det behövs att ett Ryanair kommer. Vi vill bli den spelaren”, säger Sebastian Siemiatkowski till FT. 

Storbankerna i Sverige har under de senaste åren utmanats av mer nischade spelare. Dock har ingen större kundflykt kunnat ses hos storbankerna. 

Sebastian Siemiatkowski tror dock att timmen är slagen, och jämför med hur Iphonen slog världen med häpnad och tog över marknaden från tidigare giganter som Nokia. 

På samma sätt kan helt nya produkter förändra vår relation till bankerna. 

”Bankerna utmanas. I techvärlden blir företag utkonkurrerade väldigt snabbt om de inte levererar. Men på grund av regulatoriska faktorer har banker – med gammal teknik och dålig kundnöjdhet – kunnat leva vidare”, säger Sebastian Siemiatkowski. 

EU:s betaltjänstdirektiv, PSD2, spås förändra bankmarknaden radikalt. Det börjar gälla vid årsskiftet och gör att bankerna tvingas dela med sig av värdefull kunddata.

Swedbank välkomnar den nya konkurrensen från Klarna. 

“Konkurrensen är hård i banksektorn men det är inget vi räds – tvärt om. Vi tvingas hela tiden vara på tå och följa de behov kunderna har. Vi har själva en uttalad strategi med tredjepartssamarbeten och tittar hela tiden på fintechindustrin och hur vi kan bygga fler intressanta tjänster”, säger Josefine Uppling, presschef på Swedbank.

Hon menar att ökad konkurrens gynnar kunderna.

Läs mer