Sök

Här är mejlknepen som tagit 3 techjättar från kris till framgång

AmazonMicrosoftRåd och tips

Jeff Bezos, Howart Schultz och Satya Nadella. Foto: AP Photo/J. Scott Applewhite, File/Starbucks/ AP Photo/Rafiq Maqboo.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Toppchefernas korta meddelanden visar hur enkelt det är att peppa i svåra stunder. "Det är avgörande för ledare att inte få folk att flippa ur", säger Microsofts vd Satya Nadella.

Vad är det egentligen som gör oss till bra ledare? 

Sannerligen en fråga som kan stötas och blötas – men vi kanske kan enas om att en riktigt bra ledare behöver kunna hantera en kris? 

Inc.com har samlat tre inspirerande mejl-exempel från tre toppchefer på stora företag som visat prov på starkt ledarskap i svåra stunder. 

1) Microsofts vd peppade anställda efter episkt misslyckande 

Det var för ungefär ett år sedan som IT-jätten Microsoft lanserade twitterroboten Tay.ai i ett försök att satsa på AI-kommunikation. Men ack så fel det gick – Twitter fick snart boten att börja spamma elaka och rasistiska kommentarer. Katastrofen gjorde att Microsoft gick ut med en ursäkt och stängde ned Tay efter bara några timmar. 

Händelsen var naturligtvis extremt nedslående för teamet som tagit fram Tay, och snart fick de ett mejl från Microsofts vd Satya Nadella:

"Fortsätt att kämpa och var medvetna om att jag är med er. Nyckeln är att fortsätta lära och att förbättras".

Vad vi lär oss av detta? 

Att dina anställda behöver veta att du håller dem om ryggen och att vi alla kan göra misstag. Frågan är hur du kan hjälpa dem att resa sig från misstagen? 

Microsoft vd har sedan förklarat tanken bakom mejlet. 

"Det är avgörande för ledare att inte få folk att flippa ur, utan att istället ge dem utrymme att lösa det riktiga problemet. Om människor gör saker på grund av rädsla är det svårt eller helt omöjligt att faktiskt nå innovation", säger Satya Nadella. 

2) Starbucks vd inspirerade kunder och anställda i börshaveri 

Kaffejätten Starbucks dåvarande vd Howart Schultz visade 2015 prov på lysande ledarskap. Det var i slutet av sommaren och Kinas ekonomi gick trögt. När paniken lagt sig stod det klart att enorma summor gått förlorade på den asiatiska marknaden. 

Howart Schultz ville att de närmare 200 000 Starbucks-anställda skulle vara medvetna om krisen och skickade ut ett mejl där han uppmuntrade dem att vara förstående mot kunderna. 

"Våra kunder kommer troligen att uppleva ökad ångest och oro. Snälla, uppmärksamma det här och kom alltid ihåg att vår framgång inte är en rättighet, det är något vi behöver förtjäna, varje dag".

Han uppmuntrade de anställda att ha förståelse för kundernas press och göra sitt bästa för att möta deras förväntningar. 

"Upplevelsen vi levererar i våra butiker, styrkan i vårt varumärke, och den huvudsakliga anledningen till vår nuvarande och framtida framgång är tack vare er. Jag tror på er och har aldrig varit stoltare över att vara er partner", avslutade Howart Schultz. 

Howart Schultz kunde lika gärna ha tittat på nyheterna och låtit livet gå vidare – i stället tog han chansen att påverka sina anställda och Starbucks kunder i en positiv riktning.  

3) Jeff Bezos hämtade styrka i kritiken 

E-handelsjätten Amazon fick sig en rejäl smocka av tidningen New York Times för två år sedan. I artikeln utmålades Amazon som en hård arbetsgivare som sätter företaget framför de anställdas välmående.

Vd:n Jeff Bezos gick snabbt ut och sa att han inte kände igen beskrivningen av Amazon. Det kunde ha slutat där, men Bezos skickade även ut ett internt mejl där han uppmuntrade sina anställda att läsa artikeln.

Vd:n bad sedan de anställda att skynda till HR-avdelningen eller mejla honom personligen om de upplevt saker som stämde överens med artikeln.

Inc konstaterar att Bezos omedelbara respons visade prov på förmågan att hålla huvudet kallt och att lära av kritik.  

Det är aldrig kul att ta emot kritik, men om du lyssnar kan du upptäcka saker som kan förbättras. Glöm inte bort att ett starkt ledarskap handlar om att lyssna, ge feedback och att vara ett gott exempel.

Läs mer:

Läs mer