Sök

Därför tackar Football addicts grundare nej till 30 miljoner kronor

Football Addicts

Patrik Arnesson, vd på Football addicts. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Fotbollsappens tillväxt bromsar in men vd:n Patrik Arnesson är obekymrad.
“Vi investerar hellre i att ha 300 miljoner användare om tre år än att omsätta 60 miljoner kronor i år”, säger han.

Football addicts vill med appen Forza Football bli världens främsta bevakare av fotbollsresultat. I dagsläget har bolaget ungefär 1,7 miljoner användare per dag och 3 miljoner användare i månaden. Då växer man samtidigt med 5–10 procent per år.

Under 2016 omsatte bolaget 31 miljoner kronor, det är en ökning med 14 procent från året innan. Samtidigt gör bolaget nästintill nollresultat.

“Vi har ökat personalen mycket och satsat mycket på produktutveckling, vilket har påverkat kostnadsbilden. Intäkterna har inte ökat riktigt lika mycket som kostnaderna men jag har fått direktiv från styrelsen att investera allt vi har för att expandera produkten”, säger Patrik Arnesson.

Antalet anställda i bolaget gick under året från 22 till 31 personer. Sedan årsskiftet har ytterligare tre personer anställts.

Med sig på ägarsidan har bolaget bland annat affärsänglarna Alexander Hars och Mikael Pawlo samt riskkapitalbolaget Creandum.

Men enligt Patrik Arnesson har inte investerarna börjat efterfråga någon avkastning på sina investeringar.

“Vi bygger på ganska långsiktiga grejer så det kommer ta ett tag innan vi ser skörden av det vi sår nu. Det är helt enligt plan. Det härliga är att det fortfarande bara är våra egna pengar”, säger Patrik Arnesson.

Trots att man finansierar bolaget helt genom återinvesteringar och inte externt kapital menar Patrik Arnesson att man är långt från att maxa sin omsättning.

“Vi är 100 procent finansierade av annonser. Det speciella är att vi säljer alla annonser direkt. Vi använder inga nätverk om säljer åt oss. Det gör att vi har en hel del osålt utrymme”, säger Patrik Arnesson.

Han skulle kunnat sålt vidare detta utrymme till olika automatiserade annonsnätverk, så kallad programmatisk försäljning. Men av strategiska skäl avstår Patrik Arnesson från dessa intäkter som skulle uppgått till åtskilliga miljoner. 

“Om vi körde med nätverk hade vi säkert kunnat dubbla omsättningen men produkten hade varit full av helskärmsannonser vilket är emot vår vision över hur en bra produkt ska se ut. Vi hade även tappat användare på sikt. Idag ser användarna annonserna som ett mervärde vilket är den bästa strategin för att tjäna pengar på  lång sikt. Vårt bolag handlar endast om lång sikt.”

Hur mycket osålt utrymme har ni?

“Det beror på hur man räknar men på ett sätt kan man säga att det är ungefär 50 procent. Det är jag och två personer till som jobbar med det här. Det är klart det finns möjlighet att växa men vi jobbar hellre för att få 300 miljoner användare om tre år än 60 miljoner i omsättning i år”, säger Patrik Arnesson och fortsätter:

Istället för att satsa på att kränga annonser har bolaget idag ett betydligt större, långsiktigare mål. Bolaget vill gå från att täcka 500 ligor i världen till 50.000.

“Det handlar bland annat om att gå ner på amatörnivå och ungdomsnivå. Sedan finns det en massa länder, exempelvis i Afrika, som ingen täcker på ett bra sätt. Vi pratar mycket på företaget om att vi vill demokratisera fotbollen, vilket är ett ganska luddigt mål. Men när man säger 50.000 ligor blir det mer greppbart”, säger Patrik Arnesson.

Läs mer