Breakit - Jag la 4 år av mitt liv på en kass idé – det här är vad jag lärde mig
Jonas Björkman, grundare av Tessin och den mindre kända föregångaren till app-store: MobiGear.

Jag la 4 år av mitt liv på en kass idé – det här är vad jag lärde mig

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
14 jun 2017, kl 16:27

Min föregångare till App store misslyckades kapitalt. Tio år senare vet jag varför – och vilka lärdomar jag kan dra av katastrofprojektet.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
14 jun 2017, kl 16:27

Berättat av Jonas Björkman, vd och medgrundare av crowdfundingplattformen Tessin, för Breakits Erik Wisterberg.

***

Palm pilots, föregångaren till smartphones, hade börjat bli riktigt hett i början av 2000-talet. Min pappa hade en, och vi tyckte alla att det var så coolt. Jag jobbade en hel sommar för att kunna köpa en ”iPAQ”, Compaqs variant. 

Samtidigt hade alla olika tillverkare sina egna portaler för att köpa program och appar till dem. Min idé var att samla alla dessa appar på ett och samma ställe, så att tillverkarna kunde sälja mer appar. Jag började bygga en slags föregångare till app-store.

Efter att ha flyttat till Linköping för att plugga satte jag upp en lapp i datasalen för att hitta en utvecklare som kunde bygga bolaget på riktigt tillsammans med mig. En kille som hette Niels svarade, och vi insåg snabbt att vi gillade varandra. Han var tydlig med att han ville att vi skulle göra detta på lika villkor och att vi skulle äga 50 procent var. 

Vi brukar säga att vi hade CSN som riskkapitalist, för vi började bygga bolaget när vi pluggade. Vi fick flytta in på en nystartad inkubator, vilket kändes som en stor grej. Niels såg över den existerande tekniska plattformen som några frilansande utvecklare hade byggt. Snabbt insåg vi att den inte skulle gå att skala upp, och stängde helt ned sajten under ett par månader för att bygga nytt. 

1. Bygg inte på kammaren – sälj!

Vår tanke var att idén om en slags app-store skulle flyga om den var tillräckligt bra och om vi fick in appar från alla de stora tillverkarna. Då skulle kunderna att komma. 

Vi lade otroligt mycket krut på att bygga den perfekta tekniska plattformen. Dessutom hjälpte vi tillverkarna att översätta texter och fixa landningssidor. Allt skulle vara perfekt.

Om app-tillverkarna efterfrågade en funktion så såg vi till att ha den ute redan dagen efter. Vi levde på det där kontoret och eftersom vi var unga och naiva sprang vi på massor av idéer. 

På den tiden, runt 2004, byggde man ofta startups i ”stealth mode”, och så gjorde vi också. Vi byggde, och förfinande, innan vi lanserade. 

I dag vet jag att det enda som räknas är säljet, tekniken kan du bygga ut senare. Om du lyckas få folk att betala för din idé har du ett bevis på att den håller. Det enda testet för att bevisa eller motbevisa dina antaganden är att sälja. Om någon är beredd att betala för din produkt vet du att du är på rätt väg.

2. Gå ut med en Minimal viable product (enklaste gångbara produkten)

Efter ett års arbete hade vi fått in 200 appar från alla de stora tillverkarna, vilket vi såg som en stor framgång. Det hade blivit dags att lansera på riktigt. 

Vi släppte ut vår sajt mot allmänheten, men ingenting hände. Vi hade inte tänkt så mycket på sälj och marknadsföring. Fokus låg bara på tekniken och vi tänkte i stort sett ”If we build it, they will come”.

Så blev det inte. 

För att validera dina antaganden behövs inte en förfinad teknik, med alla funktioner. När vi lanserade Tessin jobbade vi med en väldigt enkel plattform, som kunde ge oss svar på vårt antagande: Att fastighetsbolag kunde se crowdfunding som ett alternativ till banken och att privatpersoner var beredda att investera i detta tillgångsslag. Vi jobbade med en rudimentär plattform i ett och ett halvt år. 

3. Om inte du själv kan sälja din produkt kan ingen annan göra det heller

När tiden gick med MobiGear utan ett genombrott försökte vi att pivotera flera gånger. Bland annat samarbetade vi med tidningen Mobil, som använde vår plattform på sin sajt som en e-handel för de appar som tidningen skrev om.

Sen försökte vi få till samarbeten med mobiloperatörerna. De som säljer mobiler måste vara intresserade av att få ut appar, tänkte vi. Men dels var dessa bolag ofta långt över vår nivå, och dels gav de samarbeten vi fick till ganska lite. Men vi lade väldigt mycket tid på dem. 

Ofta hoppas startups på samarbeten som ska leda till försäljning.

Men om du själv inte kan sälja din produkt kommer ingen annan att kunna göra det heller. I början med Tessin tog vi beslutet att helt sluta lita på samarbeten och fokusera på det egna säljet. Samarbeten kan fungera bra senare för att addera några extra procent i försäljning. 

4. Fokus på kärnaffären – och utveckla för marknadsföring

Det är viktigt att veta när man måste pivotera, alltså ställa om sin affärsmodell. Annars gäller det att hålla fokus på kärnaffären, och utveckla den teknik som stödjer den. Som utvecklare vill man ofta bygga allt på en gång. Men för en minimal viable product behövs bara vissa delar, till exempel databasdesign, göras grundligt från början. Integrationer med andra system kan adderas senare. 

TIll MobiGear byggde vi fantastisk funktionalitet, för allt. 

I Tessin fokuserat på att låta teknikutvecklingen vara inriktad på tillväxt och stöd för marknadsföringen. Senare har vi börjat bygga upp ett utvecklarteam och kan fokusera på exempelvis backend.

5. Rätt partner i rätt skede av livet

Åren gick med MobiGear och till slut började vi förstå att vår tjänst var före sin tid. Beteendet, att koppla upp sin handdator eller telefon med sladd till datorn för att tanka över köpta appar, fanns helt enkelt inte bland allmänheten. 

Vi hade inte heller kassan för att driva det beteendet via marknadsföring. Då började vi springa på möten för att få in pengar, vilket efter it-kraschen var i stort sett omöjligt.

Samtidigt började våra liv dra åt olika håll. 

Niels hade fått ett jobberbjudande, var snart klar med sin utbildning, och behövde börja tjäna pengar. Jag var fortfarande i början av min utbildning och hade en helt annan situation. 

Då hade jag jobbat med MobiGear i fyra år, och Niels hade varit med i två. 

Vi satte en deadline då vi skulle nå ett antal mål. Om vi nådde dem skulle Niels säga nej till sina jobberbjudanden. Om vi misslyckades skulle vi strunta i det och gå vidare med våra liv. Det var en av de saker som vi gjorde rätt: att ha tydliga mätpunkter. 

Vi lade ned MobiGear 2005. Det var oerhört emotionellt laddat – för mig var bolaget en livsstil.

I dag känns det som att det var tur i oturen att vi inte fortsatte. Det ter sig ganska naturligt att de stora tillverkarna, som Apple med App-store, skulle dominera marknaden för appar. 

Vi lärde oss väldigt mycket av vårt misslyckade bolag. Den viktigaste lärdomen är att börja med sälj, för att bevisa sina antaganden. Allt annat kan komma senare. 

Vad hände sen?

Efter Mobigear gick vi skilda vägar, men höll kontakten. Niels Bosma gick vidare och grundade Offerta.se, som senare såldes. 

2014 slog vi oss ihop igen för att grunda Tessin. En viktig sak har varit kulturen i bolaget.

Tidigt i startup-karriären hade vi inte en tanke att det är den som sätter spelreglerna för att växa. Utan en bra kultur klarar man inte de påfrestningar som man utsätts för längs med vägen, som bolag, men också som personer. 

På Tessin är det något vi har haft med från början. När vi anställer de smartaste i branschen är det också viktigt att ge förutsättningarna för att prestera på topp när de är på jobbet - men samtidigt kunna ha ett liv när man lämnar kontoret. 

Med Tessin började vi sälja från dag ett. Vi har fokuserat utvecklingen på att bygga stöd för våra säljare, så att de vet allt om kunderna de ska ringa till och vilka byggprojekt de har igång. 

Det tog tre år, men nu börjar vi bli en konkurrent till bankerna när det kommer till att finansiera nya fastighetsprojekt. I år räknar vi med att förmedla finansiering på en halv miljard kronor. Vi har gjort vår första kapitalrunda och gjorde en liten vinst förra året. 

Det känns som att vi har validerat vår idé, även om det såklart går upp och ned hela tiden. Om vi ska ta in mer kapital är det för att i så fall skala upp till andra länder. 

På vägen har vi såklart haft våra tvivel. I början var det oerhört svårt att få med fastighetsbolagen och få dem att tänka på Tessin som ett alternativ till banken. I början fokuserade vi på små byggherrar, och vi har jobbat oss upp mot finrummet. I dag skulle jag säga att vi är halvvägs. 

Vill du ha fler tips och råd som kan hjälpa din startupkarriär? Här är 3 andra artiklar att spana in:

Så gör du för att sätta ihop rätt styrelse. 

Guiden för dig som saknar en partner in crime

5 tips för att lyckas med din crowdfundingkampanj

Vill du berätta din historia?

Eller vet du andra entreprenörer som vi bör kontakta? Tipsa redaktionen genom att mejla sara@breakit.se.

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel