Sök

Hitta en affärspartner – de guidar dig till hur du gör

It's my stylAffärsidéerstarta eget

Felicia Åkerlind och Josephine Eskilsson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Vart hittar man egentligen en partner till sin startupidé – och hur vet man att det är rätt? Its My Styls grundare Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind är två som lyckats – och ger här råd till andra som letar partner.

Sitter du på massa bra idéer men saknar någon att förverkliga dem med? Eller undrar du kanske om du verkligen vågar eller bör ta in en partner i din nya startup?

Josephine Eskilsson och Felicia Åkerlind är två unga entreprenörer som redan gjort den resan. De står bakom Its My Styl som är en social media-app för tonåringar inom mode och livsstil med över 65 000 användare. 

Deras egen historia började faktiskt redan i gymnasiet, där de kände att de klickade både som vänner och studiekamrater. Under 2012, det sista skolåret, bestämde de sig för att grunda bolaget myClosetRoom. 

Tre år senare lanserade de Its My Styl – och utvecklingen fortsätter. 

"Vi har drivit bolaget ihop, utvecklat produkten och plattformen och i sommar släpper vi nästa version som går under namnet Stylistas", berättar Josephine Eskilsson.

Den nya appen, som utvecklas med företaget Craft Academy från Göteborg, kommer att innehålla nya features och blir en plattform där unga kan uttrycka sig kreativt och digitalt.  

"En ny delägare är också på ingång vilket vi tycker är grymt kul!", säger Josephine Eskilsson.

Så hur hittar man rätt affärspartner? Här är Josephines och Felicias råd till andra blivande entreprenörer på jakt efter en medgrundare.

1) Leta efter någon som kompletterar dig

Håll ögon och öron öppna. Var öppensinnad och våga ta dig an nya utmaningar. Leta inte automatisk efter någon som är lik dig själv – olika kompetenser kommer att göra både er och ert blivande team starkare. 

Däremot är det viktigt att ni delar samma vision från grunden. Bli inte för ivrig och kasta dig inte i något utan att först ha rett ut vart ni är på väg. Var tydlig med hur ni ska arbeta och låt inte en av er dra det tyngsta lasset.  

2) Engagera dig i event 

Det finns en uppsjö av event att delta på, där du hittar personer som är intresserade av samma saker som dig och kan tänka sig att starta upp något. Epicenter och Sup46:s fredags-aw är exempel som lockar folk och där du kan knyta kontakter.

3) Gräv där du står 

Underskatta inte potentialen i dina vänners och bekantas nätverk. Din framtida affärspartner kanske redan finns på skolan, jobbet eller festen du befinner dig på.  

"Ofta har man personer som ligger i de närmare kretsarna som har samma intressen och tänker i samma banor", säger Josephine Eskilsson. 

4) Efterlys din framtida partner 

Det är inte heller fel att efterlysa en affärspartner bland bekanta eller på sociala medier. Det finns många grupper och forum, exempelvis på Facebook, med fokus på startups. 

5) Ta kontakt med skolorna

Det finns en uppsjö av hungriga blivande entreprenören där ute – om du är snabb kan du landa en av dem som din samarbetspartner.

"Många studenter på de olika skolorna, som entreprenörslinjer, drivs av att starta eget eller kan tänka sig att göra det efter studierna, dit kan man vända sig för att hitta bra personer", säger Josephine Eskilsson.

6) Leta rätt sorts driv 

Partnerskapet ska byggas på jämlikhet. Det som fått Josephine och Felicia att backa är exempelvis rekryteringar av nyckelpersoner som saknar rätt driv. 

"Personer som enbart drivs av pengar är inte rätt för oss. Då har drivet inte varit i produkten eller målgruppen utan enbart legat ekonomiskt. Som startupbolag så behöver vi ha låg 'burn rate' och behöver personer som vill jobba för visionen och målgruppen – och inte för en hög lön”, säger Josephine Eskilsson. 

7) Så vet du att det är rätt

"Det känns bra i magen och det syns rent resultatsmässigt", säger Josephine Eskilsson.

När det kommer till andra typer av partners och samarbeten poängterar hon vikten av en gemensam vision även här.

"När vi fick in Craft Academy som delägare kände vi snabbt att vi delade samma vision och tankar. Vi jobbar för att stärka unga tjejer och liksom oss så ser de att alla branscher ska kunna vara en självklar valmöjlighet för unga kvinnor". 

Men även om det känns rätt understryker Josephine Eskilsson vikten av att sätta upp avtal och regler i alla partnerskap.

"När det blir jobbiga perioder är det bra att ha ett dokument och riktlinjer att falla tillbaka på".

8) Våga vara oense 

Du och din affärspartner kommer inte alltid att vara överens eller ha samma utgångsvinkel. Men det är bra – eftersom oenigheter kan ta er framåt.

"När är vi redo att släppa versionen? Satsa på marknad eller utveckling? Ibland tycker Felicia något och jag något helt annat. Men man behöver inte vara likadana och tycka likadant. Det handlar om att vara öppen för varandras olika synvinklar", säger Josephine Eskilsson.

Kort sagt: Kommunicera och lägg undan stoltheten. 

9) Skaffa en partner – få mer energi  

Att ha en medgrundarpartner kan vara avgörande för framgång – och ditt egen välmående. 

"Är man mer än en person i grundar-teamet har man bättre förutsättningar för att orka, man blir varandras energikälla och sitter i samma båt", säger Josephine Eskilsson. 

LÄS MER: 5 frågor du bör ställa till dina supertalanger – innan de dumpar dig 

LÄS MER: Sitter du på massvis av affärsidéer – men vet inte vilken du ska satsa på? 

LÄS MER: Så får du kapital till din startup – här är 8 olika vägar

Läs mer