Breakit - Plockd mutar studenter med kaffe – så att de ska lyssna på föreläsaren
F.v: Plockds grundare Christoffer Nordström, Adam Jafer och Göte Brunasso. Foto: Press.

Plockd mutar studenter med kaffe – så att de ska lyssna på föreläsaren

Jonas de Lange
Jonas de Lange
20 may 2017, kl 00:55

Plockd ska få studenter att lägga bort mobilen under föreläsningarna – med hjälp av en app.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
20 may 2017, kl 00:55

“Nu är det banne mig dags att förbjuda de där mobilerna i skolan. Det är det enda rätta. Ungdomarna lär sig ju inget längre!”

Den frasen har nog många av oss hört på både släktmiddagar och i skoldebatter.

Nu tror sig entreprenören Adam Jafer ha hittat lösningen på "problemet" – utan att för den skull förbjuda själva telefonerna.

Tillsammans med medgrundarna Göte Brunasso och Christoffer Nordström har han han har skapat en ny app under namnet Plockd som ska få universitetsstudenter och gymnasieelever att låsa sina mobiler i skolan.

Appen spårar användaren genom GPS:en och registrerar när man rör sig inom sitt universitet eller skola. Var 15:e minut som telefonen är låst på campus får användaren en poäng. Plockar man upp mobilen för att kolla notiserna bryts det. Poängen man samlar ihop kan sedan användas för att lösa in rabatter och gratisföremål hos olika företag – exempelvis en kaffe på Pressbyrån.

“Jag är uppvuxen i England. Där var det alltid jättestrikt med mobilerna. Om man använde telefonen i klassrummet kunde den konfiskeras i flera dagar. Vi satsar på belöningar istället”, säger Adam Jafer.

Appen betatestas just nu av 5.000 användare i hemorten Örebro. På företagssidan har bolaget fått med bland annat fått med Pressbyrån, Subway och Ica maxi att synas i appen.

Även fast bolaget har fått med flera stora företag på tåget är inte intäktsmodellen helt självklar.

“Vi har brottats en del med intäktsmodellen. Företagen känner oftast att de betalar genom att erbjuda rabatterna i tjänsten. Vi vill inte ta betalt av studenterna heller”, säger Adam Jafer.

Istället har bolaget börjat snegla på olika annonsnätverk.

“Det vi kan tjäna pengar på är att vi har en direkt och unik kanal till en svår målgrupp. Vi tittar också på en lösning där företag kan skicka poäng till användarna med ett reklambudskap”, säger han.

Er app verkar lite bakvänd. Istället för att få folk att använda mobilen så mycket som möjligt vill ni få folk att lägga ifrån sig den. Hur hänger det ihop?

“Ja, det är ju hela målet men vi tänker också på samma sätt som alla andra. Vi vill att folk ska ha kvar vår app och inte radera den. Det är därför vi har lite gamification-element. Exempelvis har vi topplistor där man kan jämföra sig med andra. Det är många som har försökt fuska efter det”, säger Adam Jafer.

Hur då?

“Vissa har lagt surfplattor i sina skåp över nätterna exempelvis. Men nu har vi gjort så att man bara kan samla poäng mellan klocka sju och 22. Det är framförallt gymnasieeleverna som försöker fuska på alla möjliga sätt. Min medgrundare Göte (Brunasso) är gymnasielärare så han har nog sett mer än mig när det gäller fusk.”

Bolaget räknar med att lansera fullversionen av appen lagom till att höstterminen drar igång. Under året har bolaget som mål att nå 25.000–30.000 användare och lansera tjänsten i minst fem städer till. Hittills har grundarna finansierat bolaget helt själv och så kommer det förbli, i alla fall året ut.

"Ärligt talat har vi lagt kanske två–tre hundra kronor utöver vår egen tid hittills. Vi vill komma så långt vi kan innan vi börjar titta på att ta in extern hjälp", säger Adam Jafer.

I "Veckans break?" presenterar vi varje helg ett nytt svenskt startupbolag. Läs tidigare artiklar i serien här

Läs mer om:

Supporters

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel