Sök

Annonssamarbete med Payer

4 nya situationer för smarta betalningar

Peder Berge, VD på Payer.

Breakit

Breakit

Nu kommer en rad spännande betaltrender som hjälper din kund att vilja klicka på köp. Peder Berge, VD på Payer, guidar dig genom fyra nya miljöer där digitala betalningar kommer bli all mer populärt under 2017.

1. Shopping i chatten

”Conversational commerce” låter möjligen en smula påträngande i svenska öron, men faktum är att med chatbotarna kommer även den automatiserade försäljningen. Mastercard meddelade exempelvis nyligen att man lanserar en bot-plattform med öppet API för sin populära tjänst Masterpass. Först ut är samarbeten i Facebook Messenger med food tech-tjänsten FreshDirect, mackmästaren Subway och kalorikramaren The Cheesecake Factory.

”Enligt Facebook vill 56 procent av dagens konsumenter helst sköta kontakten med ett företags kundtjänst via sms eller chatt, vilket även skapar behovet av att enkelt ta betalt i samma forum”, säger Peder.

Rent praktiskt kan det gå till så att två personer chattar om vad de ska äta till lunch. Då kommer det in ett erbjudande från en restaurang: sushi för 2 kostar bara 99 kr och levereras inom 30 minuter. Köp här.

”Det smidiga är att du kan beställa och betala med Masterpass direkt inne i Messenger, så du blir inte skickad någon annanstans. Det här tror vi kommer att bli väldigt stort framöver, och vi ser fram emot att hjälpa företag implementera den här typen av tjänster”, säger Peder Berge.

2. Direkt i appen

In-app purchases är inte direkt något nytt, men här handlar det om att knyta kunderna så nära att betalningen i princip blir automatiserad.

”Att kunna betala direkt i appen är ingen nyhet, men det blir allt mer populärt”, säger Peder Berge.

Uber och Amazon är utmärkta exempel på hur man kan knyta kunden nära till sig. Genom att lägga in sina betalningsuppgifter i företagets app en enda gång kan kunden handla återkommande med ett enda klick. Det kommer bli allt vanligare inom såväl kollektivtrafik och prenumerationstjänster, som mjukvara och konsulttimmar.

3. SMS-köp

Oavsett var köparen befinner sig, om de handlar online eller i en fysisk butik, finns det numera möjlighet att få en SMS-länk med val kring önskat betalsätt.

”Det är väldigt smidigt eftersom företag kan erbjuda flera olika betalsätt till kunden oavsett var denne handlar. Och en viktig del av poängen är att kunden inte behöver ladda ner någon app för att genomföra köpet”, säger Peder Berge.

Lösningen innebär exempelvis att kunden kan stå i en fysisk butik och välja att betala med faktura, trots att butiken i vanliga fall inte erbjuder det alternativet.

4. Direktklick i nyhetsbrevet

Nyhetsbreven har fått sig en rejäl renässans de senaste åren, men hur väl konverterar de egentligen? Nu kan du som företag sälja och ta betalt med t.ex. Masterpass direkt i nyhetsbrevet, utan att kunden över huvud taget behöver skickas till kassan först.

”Vi tror att det här kan vara en särskilt bra lösning för startups som till exempel säljer uppgraderingar av mjukvara eller tilläggsprodukter och tjänster som inte kräver någon större research. Att lägga en köpknapp i nyhetsbrevet blir ytterligare ett sätt att fånga kunden precis när betalningsviljan finns. Det ska bli kul att se vilka som lyckas riktigt bra med det”, avslutar Peder Berge.

Är du redo att möta kundernas behov?

Som du förstår har paletten av betallösningar växt en hel del under de senaste åren. Konsumenterna blir allt mer kräsna och frågan är om du och ditt företag verkligen på plats när kunderna är redo att handla?

Det här är en sponsrad artikel från Payer, som levererar säkra och hållbara betalningar för digital handel. Payer erbjuder betaltjänster såsom Masterpass, kortbetalning, direktbanksbetalning, faktura, fakturaköp, delbetalning och Swish. Alla betalsätt i en och samma lösning, både för B2C & B2B.

Läs mer om Payers betallösningar här!

Läs mer