Sök

Att frakta mat med cykel är en dålig affärsidé – speciellt i Stockholm

WoltFoodoraCykelbuden

Viggo Cavling, krönikör på Breakit. Foto: Ann Jonasson.

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

“Matleveransbolagen kommer att lämna Stockholm för att satsa i varmare länder”, spår Breakits krönikör Viggo Cavling.

I höstas skrev jag om cykelbudens matkamp på Stockholms gator. Nu har Breakits reporter gjort ett Wallraff-reportage och kan avslöja det är slavlön som gäller om du väljer Uber Eats och ett något bättre betalt cykelbud om du väljer Foodora. Men då går å andra sidan företaget back.

Det är ett brokigt startup-gäng som slåss om att bli “Uber inom matleverans” i Stockholm. Men jag kan redan nu avslöja hur kriget kommer att sluta – det kommer aldrig att fungera här.

Breakits granskning har handlat om budens arbetsvillkor. Jag tänker på matens välmående. Den stora skillnaden mellan att transportera mat och människor är att de senare inte kollapsar av att vänta i 20 minuter. En färsk hamburgare däremot har en bäst-före-stämpel på ungefär tio minuter. En pizza kan leva i ungefär en halvtimme efter att den lämnat den vedeldade ugnen – sen smakar den apa. Sushi kan funka något längre, men en timme i en skumpig bärväska är minst en kvart för mycket.

Många jag känner i Stockholm får något varmt i blicken när de tänker hämtmat. De känner vibbar av Los Angeles och New York, men de glömmer bort att Manhattan är på samma breddgrad som Rom och att vi är på randen till polcirkeln. Hämtmatsäsongen är ungefär lika lång som MC-säsongen. Från 1 maj till sista september. 5 månader av 12 kan det funka drägligt att leverera ut mat via cykel i Stockholm.

Resten av tiden blir maten dålig av att först vara varm sen kall och sen varm igen. Jag förstår att många duktiga krögare har hoppat på Foodora, Wolt, Hungrig och Uber Eats, men de borde tänka lite på sitt rykte. Att hemleverera en klart sämre produkt än den jag får på krogen är inte smart på lång sikt – även om dagskassan ser bättre ut.

Det är ingen slump att McDonalds inte håller på med hemleveranser i någon större utsträckning. Världens största matkedja vet att kvaliteten blir lidande när en påse pommes ska färdas på cykel i femton minuter.

Den enda maträtt som klarar denna resa hyfsat är pizza. Vi har också vant oss vid att en sladdrig pizza kan smaka gammal galosch ändå vara värd pengarna. All annan mat smakar bäst på krogen och tvåa är hemlagat.

Pizzaonline lär med andra ord bestå. De andra kommer lämna Stockholm för att satsa i varmare länder med lägre ingångslöner och en mindre men rikare medelklass.

LÄS MER: Därför granskar Breakit de nya matapparna​

LÄS MER: Jag cyklade i två veckor för Uber Eats – tjänade 39 kronor i timmen

LÄS MER: Foodora förlorar på varje körning – utslagning väntar i matkriget

LÄS MER: Video: Så här såg det ut när vi cyklade för Uber – live på Facebook

Läs mer