Sök

Insplanet-grundaren Richard Båge investera i e-handelsstartupen Buyersclub

Buyersclub

Teamet bakom Buyersclub. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Serieentreprenören Richard Båge är med när Stockholmsstartupen Buyersclub tar in 7,5 miljoner kronor i riskkapital.

Buyersclub har skapat en slags digital “köpklubb” där användare betalar 49 kronor i månaden för möjligheten att köpa en lång rad olika varor till inköpspris. Det kan handla om exempelvis kläder, teknikprylar eller smink. I tjänsten finns även rabattkoder på prenumerationer som exempelvis gymkort och matkassar.

Tanken är alltså att användarna ska tjäna på att betala en mindre månadsavgift genom att rabatterna på köpen man gör överstiger kostnaderna för medlemskapet. 

Buyersclub lanserade betaversionen av sin tjänst i december. Under de senaste månaderna har bolaget lyckats locka till sig ungefär 50.000 medlemmar.

“Idag kan man bara skriva upp sig på väntelistan. Vi vill hålla det till ett begränsat antal användare. Idag låter vi alla användare ligga kvar men tanken längre fram är att inaktiva medlemmar förlorar sin plats”, säger Emil Henriksson.

"Av medlemmar som registrerade sig i december har vi över 70 procent som stannat kvar".

Av de 50.000 medlemmarna är det dock inte alla som betalar. Har man ett gratismedlemskap kan man fortfarande handla på sajten, men får inte ta del av samma rabatter som premiummedlemmarna får.

För att vidareutveckla tjänsten har bolaget nu tagit in 7,5 miljoner kronor i riskkapital..

Enligt offentliga handlingar som Breakit tagit del av deltar bland annat Richard Båge, medgrundare av jämförelsesajten Insplanet och mediebyrån Mediaplanet, i kapitalrundan.

Richard Båges två vapendragare Daniel Soussan –medgrundare av Insplanet – och Rustan Panday – medgrundare av Mediaplanet – finns sedan tidigare med på ägarlistan.

“Vi har försökt få med personer som kan bidra med kompetens till bolaget. Både Richard Båge och Daniel Soussan har stor erfarenhet av marknadsföring och Rustan Panday har erfarenhet av betalande användare (Rustan Panday sitter som ordförande i ljudboksappen Storytel reds. anm.)”, säger Emil Henriksson.

Det nya kapitalet ska användas för att hålla uppe användartillväxten men också öka utbudet i tjänsten.

“Vi går ur betaläge nu i maj–juni. Idag har vi 350 olika varumärken men det kommer mer än dubblas inom två månader”, säger Emil Henriksson.

Läs mer