Sök

Streamade tjänster ökar sin andel av annonskakan

Mediavision

Istockphoto/andresr.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Annonsfinansierad webb-tv och betaltjänsterna fortsätter växa, enigt Mediavision.

TV-marknaden i Sverige uppgick till 22,6 miljarder kronor 2016. Det betyder en tillväxt på fem procent jämfört med 2015. Det framgår av ett pressmeddelande från Mediavision.

Analysföretaget tror på en omsättningsökning även i år och prognosticerar med en ökning på hela 25 procent för 2017.

Under de senaste åren har både den annonsfinansierade webb-tv:n och betaltjänsterna vuxit kraftigt. Mest ökar betaltjänster som Netflix, Viaplay, HBO Nordic och C More.

Mediavision beräknar att nära 3,5 miljarder kronor, eller 15 procent av den totala tv-marknaden, kom från internetdistribuerad tv 2016. Det är här som tillväxten äger rum medan traditionell tv istället såg minskade annonsintäkter för tredje året i rad.

Läs mer