Sök

Båtdelningstjänsten Agapi Club lättar ankar – tar in pengar från Truecaller-investerare

Agapi Boating

Peder Asplund, uppe till vänster, Pandelis Eliopoulos, nere till vänster

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Båtdelningstjänsten Agapi Club har precis sjösatts. Nu tar bolaget in 5 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Fingerprints ordförande och Truecaller-investeraren Pandelis Eliopoulos.

Agapi är ett bolag som vill ta delningsekonomin till båtvärlden. Förenklat fungerar tjänsten som så att användarna har möjlighet att boka Agapis båtar utan att själva äga dem. Bokningarna sker via företagets app.

Tjänsten rullade igång i början av mars och har i dagsläget runt 50 användare. Idag finns bolagets båtar i Stockholm, Göteborg eller Palma de Mallorca. 

Peder Asplund, som grundade bolaget tillsammans med sin fru Alejandra Levinas Asplund, är vd på Agapi. Han förklarar att affärsmodellen bygger på två ben: dels den egna båttillverkningen, dels den nya tjänsten, som han på sikt tror kommer utgöra den största inkomstkällan. 

"Det är ett nytt sätt att äga båt och vi driver det i form av en exklusiv medlemsklubb", säger Peder Asplund som tillägger att han är ganska säker på att Agapi är först ut i världen med konceptet.

“Sedan 2011 har vi jobbat heltid med det som från början bara var en rolig idé och de senaste fem åren har varit mycket intensiva med en väldigt stark utveckling”.

Han har själv 20-års bakgrund inom Ericsson, bland annat i rollen som bolagschef. 

Agapi stärker nu upp sin kassa med drygt 5 miljoner kronor där både existerade och nya investerade går in i bolaget. Bland bolagets befintliga ägare återfinns bland annat Fingerprints ordförande Jan Wäreby, som sedan tidigare är en av grundinvesterarna. 

Ny på ägarlistan är Truecaller-investeraren Pandelis Eliopoulos.

"Jag är ankarinvesterare i den emissionen", säger Pandelis Eliopoulos. 

Pandelis Eliopoulos berättar att han ser stora utvecklingmöjligheter framöver och att Agapi uppfyller de kriterier han söker efter i ett bolag.  

"De har en unik disruptiv tjänst som bygger på delningsekonomin och som utmanar en hel bransch precis som Uber utmanar taxibranschen", säger han. 

Bolagets värdering i samband med emissionen är inget aktörerna vill gå ut med ännu.

Pengarna kommer att användas till satsningar på Agapicentrer på Biskopsudden i Stockholm, Palma De Mallorca samt Långedrag i Göteborg. Planen är att framöver expandera både i Sverige och internationellt. 

Agapis båtar byggs av Delphia Yatchts, ett av de större varven i Europa.

Läs mer