Sök

Tobiis tillväxt tvärstannar – "Vi är såklart inte nöjda"

Tobii

Henrik Eskilsson, vd och medgrundare av Tobii. Foto: Press.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Stockholmsbolaget omsatte 261 miljoner under första kvartalet. Samtidigt ökar rörelseförlusten efter aggressiva investeringar.

Tobii har utvecklat en egen teknik som hjälper personer med funktionsnedsättningar att styra datorer enbart med hjälp av blicken.

Bolagets teknik används även i forskning för att registrera beteenden. På senare tid har bolaget även börjat arbeta mot konsumenthårdvara som datorer, smartphones och det hajpade VR-segmentet.

Trots samarbeten med bland annat mobiljätten Huawei och datortillverkaren MSI har inte marknaden imponerats av Tobiis tillväxt det senaste halvåret. Från toppen i oktober 2016 har kursen nästan halverats – från närmare 82,25 kronor till 47,70 kronor.

I april i år sänkte investmentbanken Carnegie sin riktkurs från 80 kronor till 65, bland annat på grund av osäkerheter på Tobiis största marknad – USA.

På torsdagmorgonen släppte bolaget kvartalsrapporten för första kvartalet 2017.

Då landade omsättningen på 261 miljoner kronor. Det är en ökning med 4 procent jämfört med samma period året innan. Justerat för valutaeffekter minskade dock omsättningen med 1 procent från samma period föregående år.

“Den organiska försäljningen är i princip platt. Den har minskat en del i Dynavox och ökat kraftigt i Tobii tech. Att tillväxten är noll är såklart inte en siffra vi är nöjda med”, säger Henrik Eskilsson, vd och medgrundare av Tobii.

Affärsområdet Dynavox består av Tobiis produkter för personer med olika funktionsnedsättningar. Porföljen består av både ögonstyrningsverktyg och pekskärmar. Affärsområdet har fått sitt namn från att Tobii köpte upp den amerikanska konkurrenten Dynavox.

Henrik Eskilsson vidhåller att förvärvet var bra för Tobii men påpekar att det också är en anledning till att de senaste tre kvartalen har varit en besvikelse tillväxtmässigt.

“Man kan konstatera att Dynavox hade en något eftersatt produktutveckling när vi förvärvade bolaget 2014. Samtidigt fokuserade vi efter förvärvet på att integrera Tobii och Dynavox med varandra. Vi anser att det var rätt beslut men det har gjort att vi fått en ‘utvecklingsskuld’. Det tar kalendertid att hämta in den. Men vi har redan släppt två nya produkter där i år och kommer uppdatera produktportföljen ytterligare under året”, säger Henrik Eskilsson.

Under första kvartalet 2016 redovisade bolaget en rörelseförlust på totalt 56 miljoner kronor. Samma period året innan gjorde bolaget en rörelseförlust på 17 miljoner kronor.

Bolaget tillskriver den ökade förlusten till omfattande investeringar i alla affärsområden. Det som tynger bolaget mest är satsningen på konsumenthårdvara – affärsområdet som kallas Tobii Tech. Där redovisar bolaget en förlust på hela 76 miljoner kronor.

Positivt för affärsområdet är att den externa försäljningen – Tobii tech har även intern försäljning till Tobiis andra affärsområden – har fyrfaldigats jämfört med första kvartalet 2016.

För drygt ett år sedan sade bolagets vd Henrik Eskilsson att alla bolagets tre affärsområden skulle bli lönsamma först 2018.

Bolaget har nu valt att skjuta på vinstmålsättningen eftersom man investerar mer i utveckling för VR- och mobilmarknaden. Strax innan årsskiftet gjorde bolaget en nyemission på 450 miljoner kronor för att storsatsa på just VR.

Hajpen verkar ha lugnat sig kring VR, varför satsar Tobii stort på det?

“Vi ser en gradvis ökande realism i förväntningar på VR-segmentet generellt. Fler människor inser att det tar tid att bygga ekosystem och att tekniken inte är riktigt där. Ur Tobiis perspektiv ser vi ändå att det finns avsevärda volymer på marknaden för att integrera ögonstyrning”, säger Henrik Eskilsson.

Uppdatering: I en tidigare version av texten skrev vi i rubriken att Tobiis nettoomsättning minskade. Eftersom minskningen endast gällde för nettomsättningen justerat för valutaeffekter valde vi att ändra rubriken.

Läs mer