Sök

Möt musikbolaget som dominerar Youtube – så går det för Epidemic Sound

Epidemic Sound

Oscar Höglund, vd på Epidemic sound. Foto: press.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Det svenska musikbolaget Epidemic Sound vill bli världens största leverantör av musik på Youtube.
"Vi kan växa hur mycket som helst", säger Oscar Höglund, vd och medgrundare.

På onsdagsmorgonen stod det klart att Fredrik Wester, mannen bakom spelsuccén Paradox Interactive, klivit in som delägare i det svenska musiktechbolaget Epidemic Sound.

I affären värderades bolaget, som grundats av bland annat Oscar Höglund, TV4-profilen Jan Zachrisson och Hjalmar Winbladh på riskkapitalbolaget EQT Ventures, till hela 400 miljoner kronor.

“Siktet är inställt på att bli världsdominerande på att leverera musik till all video online”, lät det imorse.

Men långt ifrån alla har nog koll på vad Epidemic Sound, som har sitt huvudkontor på Södermalm i Stockholm, egentligen pysslar med. Vad vill bolaget? Varför värderas bolaget till närmare en halv miljard kronor? Och hur går det egentligen för bolaget rent ekonomiskt?

I den här artikeln tänkte vi försöka titta lite närmare på det svenska musiktechbolagets framfart.

Epidemic Sounds affärsidé är i grunden ganska enkel. Bolaget producerar och köper in musik som de själva äger full ut – som de i sin tur licenserar till alla som vill köpa. Bland kunderna återfinns Youtube-nätverk, filmproducenter, tv-kanaler och vanliga butiker.

För kunderna finns det en rad fördelar med att använda sig av Epidemic Sounds musik kontra de etablerade skivbolagens. Musikutbudet är förvisso avsevärt mindre än skivjättarnas kataloger - och några kända hitlåtar hittar du inte i biblioteket. Men genom att äga musiken fullt ut slipper bolaget och användarna betala ut royalties och liknande rättighetsersättningar till olika parter - vilket sänker prisbilden och gör det lättare för slutkunden att använda.

Vill du spela in en kort video kan du exempelvis välja att betala några hundralappar och köpa loss några sekunders musik, istället för att “cleara” rättigheterna från skivbolagen och betala ut royalties. 

När jag pratar med Oscar Höglund, som är vd för bolaget, lyfter han fram Youtube som den kanal där bolaget har en extra stor fördel kontra de klassiska skivbolagen. Just på grund av rättighetsaspekten.

“Använder du som youtuber musik från Ed Sheeran på ett av dina klipp så går alla reklamintäkter på det klippet till honom - inte till dig. Det är så det fungerar, förutsatt att han har godkänt för andra att använda sig av musiken på Youtube. Det finns ingen splitt. Men med vår musik får du behålla alla dina intäkter”, förklarar han.

I dagsläget har hans bolag avtal med majoriteten av de stora Youtube-nätverken, som i sin tur representerar några av världens största youtubers. Bland annat Pewdiepie.

“Om man ska dra lite siffror så kan man säga att vi växer med 10.000-tals nya Youtubers varje månad. En femtedel av världens 100 största använder vår musik i deras videos och vi har många miljarder visningar varje månad”, säger Oscar Höglund.

“Vi vill bli världens största leverantör av musik på Youtube, och vi ser nu att det börjar valideras.”

Men Epidemic Sound riktar inte bara in sig på den digitala världen. Ett annat intäktsben för bolaget är butiksvärlden, där Spotify-backade Soundtrack Your Brand idag är den största spelaren på den svenska marknaden.

Bolaget säljer både sin musik via licens till Soundtrack Your Brands konkurrenter – men har också i det tysta börjat leverera sin musik direkt till slutkunderna, utan mellanhänder. 

Bland de egna kunderna i Sverige återfinns exempelvis kedjan Pizza Hut.

Precis som på Youtube är en av de stora konkurrensfördelarna priset.

Förra året växte det här affärsområdet med 350 procent”, förklarar Oscar Höglund.

Men att köpa in musik är inte gratis. I dagsläget växer Epidemic Sounds bibliotek med ett par hundra låtar i månaden. Att köpa in en låt kan kosta allt från 10.000-tals kronor till några tusenlappar, beroende på en rad variabler.

Bolaget har idag drygt 80 anställda och kontor på flera olika platser runt om i världen.

“Musik är definitivt en enorm investering vi tar och gör löpande. Det är en stor operation och vi har byggt ett helt ekosystem som inte är beroende av tredjepart. Vi sköter allt internt, allt från A&R (talangscoutande reds. anm.), till distribution till förhandlingar.”

Satsningarna har således medfört förluster på sista raden. 2015 backade bolaget cirka 8 miljoner kronor. Hur stor förlust bolaget gjorde 2016 vill Oscar Höglund inte avslöja, men bekräftar att det rör sig om röda siffror.

Hittills har förlusterna täckts upp av investeringar från bland annat det svenska riskkapitalbolaget Creandum.

På intäktssidan är Oscar Höglund däremot desto mer transparent. Under 2016 omsatte bolaget 56 miljoner kronor, vilket motsvarar en ökning på 70 procent jämfört med 2015. Då omsatte bolaget 32 miljoner kronor.

“Det finns enormt mycket potential. Varje minut laddas det upp 400 timmar innehåll på Youtube. Vi kan växa hur mycket som helst. Så vi ska definitivt fortsätta växa.”

Potential som investerarna uppenbarligen tycker motiverar en värdering på 400 miljoner kronor.

Skulle du säga att ni är ett skivbolag?

“Vi har ett helt annat DNA och kommer från ett helt annat håll. Vi tar inte hänsyn till de etablerade leden och mellanhänderna. Det gör att vi kan fokusera mer på upphovspersonerna och hur vi ska göra för att optimera affären.”

Läs mer