Sök

Ny rapport: E-handeln ökade med 22 procent i mars

Postnord

Carin Blom, e-handelsexpert på Postnord.

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Postnord fortsätter granska e-handelns expansion. I mars gjordes hela 40 procent av e-handelsköpen i mobilen.

Postnords senaste e-barometer visar att konsumtionen på nätet var upp med 22 procent i mars, jämfört med samma månad föregående år. Antalet som handlade via nätet uppgick till 66 procent av befolkningen.

"Efter två svaga e-handelsmånader var köplusten tillbaka under mars. En mars utan påsk gynnar också konsumtionen på nätet. Som vi förutspådde förra månaden är vi återigen tillbaka på starkare utvecklingstal och vi får se om köplusten håller i sig även under april, trots att påsken kan dra ner utvecklingen något", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Konsumenterna föredrog främst kläder och skor som stod för 37 procent av de totala köpen jämfört med 33 procent förra året. Även böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter var populära att köpa via nätet i mars.

Svenskarna fortsätter också att i allt högre grad e-shoppa via mobilen. I mars gjordes nästan 40 procent av köpen genom mobilen (26), enligt Postnord.

E-handelsinköpen från utlandet är fortsatta höga och i mars köptes var femte paket från en utländsk sajt. Enligt Postnord är det framför allt yngre personer som väljer utlandet.

Läs mer