Sök

Warpin media fyller kassan – H&M-arvinge blir ny delägare

WarpinVR

Caroline Roth och Emma af Robson är grundare av Warpin media. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

H&M-arvingen Tom Persson uppges ha gått in med pengar i VR-startupen Warpin media.


Caroline Roth har ett förflutet som global marknadschef för klädbolaget Gant. Emma af Robson var tidigare vd för Stampen-bolaget Modern women media.

I somras lanserade duon sin startup Warpin media, med målet att bli en mediebyrå specialiserad på virtual reality, VR, och augmented reality, AR.

Med sig hade Warpin-grundarna en hemlig ängelinvesterare

Di Digital rapporterar nu att Tom Persson, H&M-arvinge och bror till klädjättens vd Karl-Johan Persson, har investerat i bolaget via sitt företag Comade Sthlm.

Totalt har Warpin media tagit in 10-15 miljoner kronor för att finansiera sin vision om att hjälpa annonsörer att göra relevant kommunikation i VR och AR, enligt vd:n Caroline Roth.

”Investeringen ska ligga till grund för vår aggressiva expansionsplan för att sätta oss på kartan som en global aktör för VR och AR", säger hon till Di Digital

I styrelsen sitter ängelinvesteraren Fredrik Olofsson, som tidigare investerat i Trine och grundat Mobisleapps. Där finns även Filip Lindqvist, som är knuten till investmentbolaget DIG Investment – bolaget som drivs av Martin Söderström, gift med H&M-arvingen Charlotte Söderström.

Enligt Caroline Roth har dock ingen av dessa aktörer gått in med pengar i Warpin media.

”De har fungerat som bollplank och sitter med i styrelsen. Men de har inte gått in som investerare. Vi är förhindrade av sekretessavtal från att berätta om ängelinvesteraren”, sade hon till Breakit i somras

VR och AR spås ha stor potential. Frågan, som med all ny teknik, är hur stort det kan bli bland den breda massan – och hur långt bort ett genombrott är. 

Någon som kan skynda på utvecklingen är att Facebook i dagarna tillkännagav en massiv offensiv på området.

Läs mer