Sök

Adtechstartupen Danads landar finansjätten Bloomberg som kund

DanadsBloomberg

Peo Persson, medgrundare av Danads och Michael Bloomberg, grundare av Bloomberg. Foto: Annika Falkuggla och Seth Wnig/AP/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

50 miljoner besökare i månaden och verksamhet i 73 länder. Det är siffrorna som Danads nu får tillgång till genom sitt nya avtal.

Danads har utvecklat ett säljsystem för publicisters och mediehus annonser. I systemet kan annonsörer själva köpa och anpassa sina annonser i realtid. Det behövs därför ingen egentlig interaktion mellan publicistens annonsavdelning och annonsören.

För bara några veckor sedan presenterade bolaget musikappen Shazam som sin senaste kund. Nu verkar bolaget ha fått rejäl fart på den amerikanska marknaden och skrivit avtal med en ännu större spelare – finanssajten Bloomberg.

“Det är fantastiskt för oss. Det innebär ett nytt bevis på att vi växer och att de stora kunderna är redo för nya tekniska annonslösningsplattformar”, säger Peo Persson, produktchef och medgrundare på Danads.

Vilken ekonomisk betydelse det kommer ha för Danads vill han dock inte uttala sig om. Det beror helt enkelt för mycket på utfallet.

“Vår intäktsmodell bygger på att vi tar en liten del av varje annonsköp som görs genom systemet. Det är klart att det blir ett stort ekonomiskt uppsving men vi ser det inte förrän 6-7 månader in när plattformen är ute och annonsörerna fått all info”, säger Peo Persson.

Fördelen med Danads system är att allt är automatiserat. Det betyder att man kan hantera alla annonsörer som publicistens befintliga säljorganisation inte har kapacitet att förhandla med.

“Tar man Bloomberg har de 73 länder och har inte kraften att ta emot mindre annonsörer som kanske vill betala 25.000–50.000 kronor för att synas i deras forum”, säger Peo Persson.

Vad bolaget omsatte 2016 vill man inte avslöja men målet för 2017 är att omsätta upp mot 2 miljoner dollar – motsvarande 18 miljoner kronor med dagens växelkurs – och nå lönsamhet.

Läs mer