Sök

Nu kommer Apples musiktjänst – och Spotify bör känna sig hotat

SpotifyApple

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Nästa vecka lanserar Apple sin nya musiktjänst. Här är de senaste detaljerna som har sipprat ut.

Att Apple har tänkt lansera en stenhård Spotify-konkurrent är ingen nyhet. Det har egentligen stått klart ända sedan bolaget för ett år sedan köpte strömnings- och hörlursföretaget Beats Music för 3 miljarder dollar, motsvarande 25 miljarder kronor i dagens penningvärde.

Den stora frågan har varit: När kommer den? Nu ser den dagen ut att vara nära.

LÄS MER: Apple ger sig in i Ryssland, landet som Spotify gav upp

Enligt nya uppgifter till Wall Street Journal kommer Apple att presentera sin nya musiktjänst på bolagets utvecklarkonferens som går av stapeln 8-12 juni, alltså nästa vecka. Den nya tjänsten väntas inte få varumärket Beats Music. Mer troligt är i stället att bolaget fortsätter att rida på Itunes-varumärket, alternativt något annat Apple-relaterat.

Kanske Apple Music?

Till skillnad från Spotify ska Apple inte att ha någon reklamfinansierad gratisversion av sin streamingtjänst. I stället förväntas användarna behöva betala 10 dollar i månaden, samma pris som för Spotifys premiumversion. 

Kortare prova på-perioder och enskilda låtar kan däremot komma att finnas tillgängliga kostnadsfritt.

Vid sidan av den renodlade Spotify-konkurrenten förväntas Apple även lansera internetradio i samma stil som den individanpassade radiotjänsten Pandora.

Pandora, som idag har 79 miljoner användare, erbjuder dock inte sina tjänster utanför USA, Australien och Nya Zeeland – vilket sägs vara en anledning till att Apple framför allt planerar att rikta sin nya radiotjänst mot användare utanför dessa länder.

Förhoppningen är att radiolyssnarna över tid ska konverteras till betalande prenumeranter.

Radion blir således en form av motsvarighet till Spotifys så kallade freemium-modell.

LÄS MER: Därför lanserar Spotify video

Men allt är långt ifrån klart. Enligt Wall Street Journal har Apple fortfarande inte gjort klart om rättigheterna med Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group.

Att det pågår stenhårda förhandlingar med de tre skivbolagen, som alla är delägare i Spotify, är en lågoddsare.

Om förhandlingarna drar ut på tiden kan lanseringen komma att skjutas upp men det bedöms inte vara sannolikt.

LÄS MER: Exklusiva släpp på Tidal - nu går Apple samma väg

Läs mer