Sök

Billogram: Vi är på ett digitalt korståg mot pappersfakturan

Billogram

Pressbild: Billograms grundare Jonas Suijkerbuijk, till vänster, och Cesar Sangchi.

Sanna Wolf-Watz

Sanna Wolf-Watz

Webbredaktör

Faktureringsföretaget Billogram växer i turbofart och har nu hanterat betalningar för nästan fem miljarder kronor sedan starten. Nästa mål: Att döda pappersfakturan.

Cesar Sangchi är medgrundare för företaget. Han säger att antalet “billogram” som skickas växer med omkring 10 procent varje månad, men vill inte säga vad det innebär i omsättning för Billogram.

Bolaget hanterar för närvarande fakturor till ett värde av ungefär 250 miljoner kronor varje månad.

"Vi växer framför allt genom rekommendationer och genom att personer som får ett billogram vill testa att skicka själva”, säger Cesar Sangchi.

Billogram gör det möjligt för företag att enkelt skicka sina fakturor digitalt genom länkar i mejl istället för via posten. Genom tjänsten kan företagen också skicka påminnelser eller meddelanden, fakturera direkt från Billograms app och exportera fakturorna till bokföringsprogram.

Cesar Sangchi berättar att företaget riktar sig till små och medelstora företag som inte har möjlighet att använda sig av dyra EDI/E-fakturasystem.

Enligt honom har Billogram förvandlat 77 procent av sina kunders pappersfakturor till digitala. Siffran avser andelen av fakturamottagarna som tar emot billogrammen via nätet i stället för vanlig post.

“De som inte plockar upp sin faktura inom 48 timmar får den på papper i stället, men det är som sagt bara drygt 20 procent”, säger Cesar Sangchi.

Han förklarar att målet är att se till att pappersfakturorna så småningom helt försvinner.

“Vi vill döda pappersfakturan. Den tar tid, kostar pengar och så är den sämre för miljön”, säger Cesar Sangchi.

Utvecklingsarbetet på Billogram ska den närmaste tiden koncentreras på mottagarsidan. Den som tar emot en faktura ska kunna lägga in påminnelser för när den ska betalas. Fakturorna ska också kunna skickas direkt in i företagets affärssystem.

“Vi vill göra det lättare att använda Billogram för de som ska betala sina fakturor eftersom vi då gör det lättare för våra kunders kunder”, säger Cesar Sangchi.

I höstas tog företaget in nytt riskkapital från tidigare investerare. Sammanlagt har Billogram tagit in 30 miljoner kronor sedan starten. Bland företagets investerare återfinns WM-datas grundare Thord Wilkne, Klarnas tidigare ordförande Peter Sjunnesson samt Robert Ahldin, som bland annat är investerare i Spotify och träningsappen Vint. 

Enligt Cesar Sangchi ska pengarna från den senaste rundan användas till att anställa fler personer och skala upp företaget. Idag arbetar 20 personer på Billogram.

Han säger också att det är viktigt att Billogram växer fort för att kunna behålla marknadsandelar i konkurrensen med nya företag som etablerar sig med samma affärsidé.

På marknaden finns bland annat finska Zervant och det mindre SUP46-företaget Billecta.

“Det är smickrande att folk vill göra samma sak. Vi har alltid sagt att om vi ska vinna det här måste vi vara snabba och attrahera de bästa personerna till vårt team. Det är den viktigaste faktorn. För oss handlar det om att fortsätta hålla det här snabba tillväxttempot. Vi ser en orehörd potential i att kunna erbjuda ett alternativ till pappersfakturan”, säger Cesar Sangchi.

Enligt honom kommer det att bli aktuellt att expandera till en ny marknad snart, men det är inte klart vilket land det blir.

Läs mer