Sök

Vad händer med e-handeln när Amazon kommer till Sverige?

AmazonAmazon.se

FOTO: TT/AP Photo/Mark Lennihan/Istock

Breakit

Breakit

Svenska e-handlare kan tvingas välja mellan pest eller kolera när Amazon lanserar på allvar i Sverige. Det säger Breakit-grundaren Stefan Lundell i Breakits podcast.

Breakits avslöjande om att domänen amazon.se har sålts spär på spekulationerna om att den amerikanska e-handelsjätten är nära en större lansering på svensk mark.

I det senaste avsnittet av Breakits podcast pratar Olle Aronsson och Stefan Lundell om vad svensk e-handel kan vänta sig när Amazon väl bestämmer sig för att försöka erövra Sverige.

"De är ju först och främst en marknadsplats för andra e-handlare, som får marknadsföring via Amazons plattform. När de lanserar kommer de försöka få många svenska e-handlare att signa upp sig på Amazons sajt", säger Stefan Lundell.

Investerare och entreprenörer inom e-handeln, som Breakit har pratat med, varnar dock för att det på lång sikt kan bli ödesdigert för de företag som överlåter marknadsföringen åt Amazon.

"Till en början kan det säkert öka försäljningen, men på sikt leder det till att Amazon tar över ens kundrelationer och som e-handlare reduceras man då i värsta fall till en grossist med lövtunna marginaler. Å andra sidan: Du kanske inte har råd att stå utanför Amazons plattform. Det blir ett val mellan två dåliga alternativ", säger Stefan Lundell.

Lyssna på hela poddavsnittet, där Breakit-grundarna bland annat avslöjar att en svensk finansman vill sälja en del av sitt aktieinnehav i Truecaller. Dessutom analyseras Klarnas så kallade Tink-dödare.

Läs mer