Sök

Annonssamarbete med BERGHS

Nu vänder det!

Berghs School of Communication

Joakim Thulin.

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Krönikör

Trender blir allt mer ett icke-begrepp, inte minst eftersom dom allt oftast kopplas ihop med en “mottrend”. Ergo, det kan bli både och eller inget alls. Förutsägelser däremot är lite roligare - och enklare att ställa trendspanaren till svars för. Så här kommer en som jag kan få äta upp, eller inte.

Berghs är under dygnets vakna timmar ett ständigt pågående och otroligt givande samtal. Att sätta örat mot alla väggar är ett säkert kort för att få fram intressanta mönster och tankar - ett “mentalt wordcloud”.

Just nu är godhet något som tar allt större plats. En skön paradox till kvartalskapitalism och tunnelseende. Fler och fler vill bidra till andras utveckling. På riktigt. En verkligt positiv konsekvens av att vi nu står i den svajande vinden på toppen av Maslows behovspyramid och faktiskt kan göra den typen av val och prioriteringar. Så, vill du vara helt rätt i tiden, gör något oväntat gott för någon annan.

Men det var inte förutsägelsen av hur vi kommer att se tillbaka på våren 2017. Nej, den handlar givetvis om något mer länkat till vår digitala värld.

För nu vänder det! IRL har kämpat länge för att inte helt glömmas bort i de digitala dimmor som omger oss i omställningstider. Nu går fler och fler tillbaka till att inte bara acceptera, utan faktiskt prioritera, balansen mellan fysisk och digital närvaro i sin marknadsföring och kundkontakt.

Simon Sinek som allt som oftast i dessa dagar träffar bollen lite tidigare än andra har bannlyst mobiler på möten, och det har gett effekt i växande cirklar från Silicon Valley och vidare ut i världen. Om det inte redan har sköljt in i dina möten så kommer det snart - så passa på att vara först och ge den som pillar med sin snuttephone ett extra ont öga.

Forskningen visar nämligen att bara det finns en synlig mobil i mötesrummet, för att inte tala om ett litet pling, så aktiveras våra dopaminsensorer och vi lockas snabbt över av instant gratification.

Blir det då inte lite patetiskt Skansen-kramande av att hålla mobiler och datorer på avstånd bara för att inte störa mötet människa till människa? Kanske.

Men faktum är att all teknisk utveckling går åt exakt det hållet. Målet är att tekniken ska byggas in och osynliggöras i kläder, kroppar och prylar. Artificiell intelligens ska hjälpa oss att sovra bort merparten av den digitala interaktionen så att vi bara i unika och komplexa beslut behöver plocka upp vår gadget och agera.

Så sanna mina ord. Det våras för en uppdaterad version av människans förhållande till smartphonen. Och det betyder nya affärs-och kommunikationsmöjligheter. Är du redo?

PS. Fler utmanande tankar får du i Carl Bergströms och Jevin Wests festliga och utmanande kurs “Calling Bullshit In the Age of Big Data”.

Joakim Thulin, Head of Strategic Insight, Berghs School of Communication

Det här är ett sponsrat inlägg. Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se.

Läs mer