Sök

Cloapp byter spår – och tar in nya miljoner till galen (?) värdering

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Kontaktboksappen Cloapp ska förvandlas till ett kommunikations- och säljsystem. Samtidigt tar Uppsalabolaget nu in 4 miljoner kronor i riskkapital – till en värdering på knappt 200 miljoner kronor.

Breakit har vid flera tillfällen haft anledning att rapportera om Uppsalabolaget Cloapp, som via sin app Closr velat göra det lättare för människor att nätverka och hålla koll på sina möten. Kortfattat kan appen beskrivas som en smart kontaktbok för Iphone-användare.

För knappt ett år sedan berättade grundaren Alexander Lewerentz att bolaget då hade cirka 3.500 aktiva användare – men att ambitionen var att att nå 100.000 användare innan årets slut.

Så blev det däremot inte.

Nu står det klart att Cloapp valt att skrota sin ursprungliga affärsidé.

“Vi hade väldigt höga ambitioner i början. Vi såg hela världen som våra kunder och tänkte att alla ville ha det här. Men det fungerade inte riktigt så och nu har vi snävat ner oss”, säger Alexander Lewerentz till Breakit.

I praktiken innebär nysatsningen att Cloapp framöver kommer att fungera som ett kommunikationsverktyg för säljare. Alexander Lewerentz beskriver det nya verktyget Closr Dashboard som ett mellanting mellan ett kundhanteringssystem (CRM) och internkommunikations-appen Slack.

“Vi mäter inte hur mycket man säljer för utan riktar in oss på att man i realtid ska kunna se hur ett team presterar. Hur många samtal man som säljare har ringt, vilka möten man har tagit och vilka man har gett sitt digitala visitkort till. Vi vill visa hela resans gång fram till att man stänger en affär. Vem som är uppe tidigast och tar möten och vem som bokar in flest möten”, förklarar han.

“Det handlar om att coacha och lyfta säljarna i teamen.”

I samband med bolagets nya inriktning står det även klart att bolaget fyllt på sin kassa via en nyemission. Hur mycket pengar det rör sig om vill Alexander Lewerentz inte avslöja, men enligt handlingar som Breakit har tagit del av framgår det att det rör sig om 4 miljoner kronor.

Pengarna kommer enligt Alexander Lewerentz framför allt från de befintliga ägarna. Där återfinns Arnosa Trade & Invest och Imog Investment, som förra året köpte ut storägaren Benitez Holdings ur bolaget.

Det anmärkningsvärda med nyemissionen är däremot inte investeringen som sådan, utan bolagets värdering i samband med affären.

Cloapp värderas vid nyemissionen till hissnande 200 miljoner kronor – en anmärkningsvärt hög värdering för ett bolag som saknar omsättning och som precis skrotat sin ursprungliga affärsmodell.

Siffran kan även jämföras med en värdering på 28 miljoner kronor vid bolagets senaste kapitalanskaffning.

Enligt Alexander Lewerentz finns det dock god grund för den höga värderingen.

“Den grundas i de kunder som idag kör på med vår testpilot, där vi mer eller mindre har handslag på en affär”, säger han.

Vilka kunder det rör sig om, och vad den typen av affär kan innebära i kronor och ören, vill han däremot inte avslöja. Men det handlar om “en av Sveriges största banker” och ett stort fastighetsbolag.

“Det kommer att märkas framöver vilka det är framöver.”

Hur man värderar en startup kan du läsa mer om här.

Läs mer