Sök

Comordo vill ge dig ”rätt” tv-serie – får in miljoner från Mattias Weinhandl och Almi Invest

Comordo

Mattias Weinhandl investerar i ny startup. Foto: TT samt Scanpix.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Netflix, Spotify och Youtube satsar alla tungt på personliga rekommendationer. Startupen Comordo hävdar att deras lösning ska bli ännu bättre än jättarnas.

Netflix bröt ny mark på streamingmarknaden på många sätt. Dels handlade succén om själva innehållet. Dels sneglade konkurrenterna på tekniken. I mediebranschen tittade många med avund på hur Netflix jobbade med användaranalys för att servera rätt rekommendationer till varje enskild användare.

Rätt använt leder det till att användaren tittar längre, och mer.  

Spotify plöjer ned stora summor i liknande teknik, och köpte så sent som i måndags upp startupen Mighty TV som har just en rekommendationstjänst för tv- och film. 

Det forne hockeyproffset Mattias Weinhandl, som sadlat om till techinvesterare, tror att det finns plats för fler startups på området. 

Han investerar nu i Linköpingsbolaget Comordo Technologies. Totalt tar bolaget in 3 miljoner kronor. I nyemissionen deltar även Almi Invest (som tar halva summan), Henrik Lewander samt LiU Invest.

”Vi på Comordo är väldigt glada över att ha landat vår första investering Tillsammans tar vi nästa steg och bygger världens bästa rekommendationsmotor", säger Niklas Ekvall, vd och grundare på Comordo i ett pressmeddelande.

Bolagets produkt är en rekommendationsmotor, som mediebolag kan implementera i sina streaminglösningar. Motorn bygger på avancerade ”matematiska algoritmer och machine learning”. Målet är att hitta dolda mönster i de stora datamängderna som kunderna oftast genererar.

Mattias Weinhandl, med ett förflutet i Tre Kronor, har tidigare gått in i tio bolag. Läs om dem här

Läs mer