Sök

Duo vill skaka om Sveriges restauranger – köper rabattappen Shake your deal

Shake your deal

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Tierpsborna Tirvan Ali och Ludvig Lindeberg köper appen Shake your deal för att erövra den svenska rabattmarknaden.

Rabattappen Shake your deal började som ett sätt för personer att “skaka fram” rabatter på restauranger. För att utnyttja sina rabatt var användaren tvungen att lösa in den för en tia.

Appen lanserades i Sverige i somras.

Nu väljer grundaren Christian Litzell att sälja appen. Köparen är 21-åriga Tierpsduon Trivan Ali och Ludwig Lindeberg.

“Vi har alltid haft ambitionen att göra något ingen annan gör. Vi har varit inne på många olika appar och sedan dök den här möjligheten upp. Vi bestämde oss samma dag som vi såg appen. Det var ett lätt beslut”, säger Tirvan Ali.

Papprena är påskrivna och de kommande veckor kommer appen och det som hör till att flyttas över till duons nystartade aktiebolag.

Redan från dag ett kommer de nya ägarna att lägga om affärsmodellen i appen. För användaren blir det helt gratis. Istället betalar restaurangerna som ger ut rabatterna en prenumerationsavgift för att finnas med.

“I adminportalen får restuarangerna möjligheten att ställa in vilka tider de vill erbjuda rabatterna. Om man vet att man har mindre gäster på måndagar mellan 11 och 14 kan man lägga upp rabatter just för den tiden”, säger Tirvan Ali.

Nu jobbar bolaget med att få in restauranger och officiell lansering av den nya versionen väntas bli till sommaren. Till en början kommer bolaget att satsa på Uppsala, Gävle och Stockholm.

Det som skiljer Shake your deal från andra liknande appar är att systemet har ett lotteriliknande element.

När användaren skakar på telefonen kan hen få en slumpad rabatt på mellan 10 och 70 procent.

“Det är lika stor sannolikhet att få 10 procent som 70 procent och allt däremellan. Snittet hamnar alltså på 40 procent”, säger Tirvan Ali.

Den exakta köpesumman har parterna valt att inte gå ut med men det handlar om ett sexsiffrigt belopp.

“Det är en stor summa för två killar i 20-årsåldern. En bidragande faktor är att man jobbat sedan studenten och sparat. Sedan har vi fått lite stöd från familj och dessutom ett Almilån”, berättar Tirvan Ali.

Nu är planen att blixtsnabbt omsätta investeringen i affärer. De nya ägarna är “bombsäkra på att gå med vinst” redan första året.

“Vi kommer själva inte att ta ut någon lön i början. Baserat på kontakten med krögarna och de kalkyler vi har så ser affärsmodellen otroligt lönsam ut”, säger Tirvan Ali.

Även med lönsamhetsmålet letar grundarna efter investerare, bland annat för att få in mer erfarenhet och kunskap i bolaget.

Hur många användare appen har i dagsläget vill inte de nya ägarna gå ut med.

Läs mer